dades bancàries

CaixaBank insta 5.000 clients d'Andorra a justificar els ingressos

L’entitat catalana cita els andorrans que tenen compte corrent perquè expliquin d’on venen els seus ingressos

CaixaBank insta 5.000 clients a justificar els seus ingressos

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

CaixaBank ha convocat els cinc mil andorrans (no residents a Espanya) o residents a Andorra que tenen comptes a l’entitat perquè facilitin les seves dades i expliquin les fonts dels seus ingressos, segons diverses persones afectades. L’entitat catalana ha donat un mes de marge perquè es personin en una de les oficines a Espanya i si en aquest termini no s’han presentat el compte queda bloquejat. Aquesta mesura, segons altres fonts, correspon a la política que s’està seguint per part de CaixaBank amb els comptes dels no residents a Espanya.

En el document tramès pel banc als andorrans s’especifica que els que són assalariats hauran de portar una còpia de l’última nòmina, de la declaració de la renda que s’ha fet al Principat o un altre document acreditatiu de l’activitat econòmica o professional que es desenvolupa a Andor­ra. En els casos dels treballadors per compte propi es demana el document que justifiqui l’activitat econòmica i la declaració d’impostos.

CaixaBank explica als clients que la petició es basa en “la normativa vigent de prevenció de blanqueig de capitals”. El fet de no personar-se en una de les oficines de l’entitat en el marge de temps proposat té dues conseqüències progressives. Adverteix que “com que es tracta d’un requeriment legal, en cas que aquesta informació no consti als nostre sistemes [i es fixa una data d’un mes posterior a l’enviament de la notificació] procedirem a suspendre temporalment el servei de banca electrònica Línia Oberta i l’operativa d’ingressos i reintegraments al caixer”. I hi afegeix que “si la situació continua [no es presenta la documentació exigida] s’aplicaran restriccions addicionals que inclouen, entre d’altres, el bloqueig total per rebre qualsevol tipus d’abonament [ingressos d’efectiu, xecs i transferències]”.

L’oficina de la seu

El missatge per als clients indica que s’han de personar en una de les oficines per portar la documentació requerida. Aquest fet ha provocat que s’hagi estat produint una assistència massiva a les oficines de l’entitat catalana a la Seu d’Urgell. El personal s’ha vist desbordat pel constant flux que, a més, segons fonts properes al cas, significava normalment més d’una visita perquè sovint faltaven documents. En alguns casos s’han viscut moments tensos especialment pel retorn d’operacions un cop s’havien bloquejat els comptes. Bona part dels afectats tenen comptes cor­rents associats amb propietats a Espanya, especialment a la província de Tarragona, però la major part han optat per l’oficina de la capital de l’Alt Urgell per motius de proximitat. Els estudiants andorrans a Espanya han quedat especialment afectats perquè no podien fer de forma directa la justificació dels ingressos perquè provenen dels pares.

L'ENTITAT HA ACABAT BLOQUEJANT UNA PART DELS COMPTES CORRENTS

Una part dels clients que resideixen a Andorra no va complimentar en el temps previst l’entrega de la documentació sol·licitada. Fonts properes al cas indiquen que possiblement la majoria va optar per ajornar el procés per no haver de baixar expressament. Aquesta situació va derivar en el fet que CaixaBank va començar a bloquejar molts comptes d’andorrans. I hi va haver casos en què no s’havia rebut la comunicació, possiblement en casos de dos domicilis. Les fonts consultades van destacar que molts dels afectats s’hi van trobar de cop quan els rebuts que els havien girat de la llum, l’aigua o d’altres van ser retornats. L’oficina de CaixaBank a la Seu d’Urgell és qui ha patit especialment tota l’operativa per rebre i processar la documentació dels andorrans afectats. En moltes altres oficines d’arreu de Catalunya s’han viscut situacions complicades perquè en tractar-se sovint d’un o dos casos els empleats no tenien ni tan sols les eines per saber què és el que s’havia de fer. Per aquest motiu, en una part de les oficines s’intentava derivar cap a d’altres per, segons diferents fonts, “treure’s el problema de sobre”. I això va generar enuig entre els afectats.

CaixaBank insta 5.000 clients a justificar els seus ingressos

tracking