La qualitat de l'aire és bona el 91% dels dies

El trànsit i les calefaccions són els principals emissors de contaminació atmosfèrica

La qualitat de l'aire és bona el 91% dels diesSFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’any passat la qualitat de l’aire va ser bona o excel·lent en un 91%, regular en un 8% i deficient en un 1%. És a dir, hi va haver 59 hores d’aire nociu, una xifra que suposa una millora envers les dades del 2016, quan la qualitat de l’aire deficient va ser de 126 hores. Tot i això, les xifres més bones van ser les de l’any 2013, quan gairebé no es va registrar aire deficient. El director general de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell, va ressaltar que es confirma la millora dels darrers anys i que els nivells més dolents són baixos en relació amb els d’altres països, la qual cosa vol dir que “la qualitat de l’aire, en general, és molt bona”. Tant és així, que l’any 2017 tan sols es va registrar un avís per aire nociu al Principat. Rossell també va destacar que els factors atmosfèrics incideixen en la contaminació, per exemple, les inversions tèrmiques. Aquest fenomen és descrit pel departament de Medi Ambient com allò que es produeix quan les capes d’aire en altitud són més calentes que les dels nivells de prop de terra, cosa que frena la dispersió vertical dels contaminants.

Etiquetes:

Per valorar la qualitat de l’aire es té en compte l’índex que indica el valor més desfavorable dels contaminants que es mesuren, que són: el nitrogen, el diòxid de sofre, el monòxid de carboni, les partícules i l’ozó, entre d’altres. Respecte al diòxid de nitrogen (NO2), no hi ha hagut cap superació del nivell des del 2010. El límit és de 40 micrograms i la concentració mitjana anual ha estat de 29. Pel que fa al monòxid de carboni (CO), el valor màxim registrat ha estat d’un microgram per metre cúbic (mg/m3), també molt per sota del llindar de perill, situat en 10 mg/m3. Pel que fa a la intrusió de partícules en suspensió, durant l’any 2017 hi va haver un episodi que va deteriorar la qualitat de l’aire, i respecte a la inversió tèrmica, hi van haver dos períodes: un d’una setmana i un de tres dies.

Per tal de millorar la qualitat de l’aire de cara a aquest any, el Govern té previstes una sèrie d’actuacions. En transport, destaquen el pla Engega per tal de fomentar els vehicles elèctrics i desballestar aquells que tinguin més de 15 anys. Una altra mesura és la conscienciació de la ciutadania per incidir en l’aturada de motors. Rossell va afegir que “l’estratègia és assolir els paràmetres de l’Organització Mundial de la Salut”. Pel que fa a l’ús de les calefaccions destaca el pla Renova per controlar la bona regulació de les calderes de calefacció en funcionament.

Perill per la salut

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) alerta dels perills que genera la contaminació de l’aire sobre la salut de les persones. L’entitat alerta que la contaminació de l’aire en nuclis urbans augmenta el risc de patir malalties respiratòries agudes, com ara la pneumònia o l’asma, i cròniques, com el càncer de pulmó.

LA COMBUSTIÓ DE CARBÓ MINERAL; PERILL ATMOSFÈRIC

Les calefaccions són un dels elements que generen més contaminació a l’aire per la seva emissió de diòxid de sofre (SO2). Enguany, al Principat no s’han traspassat els límits normatius d’aquest gas, però durant l’hivern n’augmenta el consum. Un dels sistemes de calefacció més contaminants són les calderes i estufes que utilitzen carbó mineral, aquest material, en entrar en combustió emet diòxid de sofre, diòxid de carboni i partícules en suspensió, principals agents contaminants que afavoreixen l’efecte hivernacle, i en conseqüència, l’augment globalitzat de la temperatura.

Per aquest motiu, el Govern proposa un seguit de mesures per ajudar a combatre aquest fenomen: el foment de l’eficiència energètica a través de la regulació de les calderes de calefacció, ajudes per utilitzar energia fotovoltaica, el pla d’infraestructures energètiques i el pla Renova, que permet beneficiar-se de subvencions en cas d’assolir els llindars d’energia menys contaminants.

tracking