Reportatge

Empreses per la igualtat

La bretxa salarial entre homes i dones és una de les dades que recull el Llibre blanc per a la igualtat i una magnitud que constata el desequilibri de gènere al món laboral. Per revertir la situació s’impulsen les primeres accions per conscienciar les empreses.

Empreses per la igualtatARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El 8 de març una empresa rebrà el guardó Olympe de Gougues pel seu treball en pro de la igualtat de gènere. L’acció, anunciada durant la commemoració del dia de la dona d’aquest any, és fruit d’allò que reflectia el Llibre blanc de la igualtat sobre la relació home-dona en el món de l’empresa. “La desigualtat és un fet, ho és en l’àmbit internacional, però vam veure que no hi havia programes o accions en aquest sentit”, relata al cap de l’àrea de polítiques d’igualtat del Govern, Mireia Porras. Per corregir-ho, es va idear el guardó i en paral·lel es va veure la necessitat de formar les empreses en el disseny d’accions per fomentar la igualtat de gènere. Dijous vinent, a la Cambra de Comerç, Porras i l’assessora del Servei d’Ocupació Eulàlia Sánchez dirigiran el segon taller d’aquestes característiques.

Vuit empreses van participar en el primer taller. “És un tema complicat perquè la primera resposta que l’empresa et dona és que no té problemes relacionats amb això. Falta un reconeixement, també en l’àmbit social”, indica Sánchez. La bretxa, la desigualtat entre el que cobren de mitjana homes i dones, és la dada que permet objectivar el desequilibri perquè evidencia qüestions com ara que els llocs de responsabilitat, i per tant més ben pagats, els ocupen fonamentalment homes, o que “moltes vegades les dones si tenen càrregues familiars no estan tan disponibles per treballar hores extres o per percebre plusos com el de disponibilitat”, diu la responsable del Servei d’Ocupació.

El que es treballa amb les empreses en aquesta formació perquè dissenyin el propi pla d’igualtat és en primer lloc que entenguin la rellevància i, per tant, s’hi comprometin, que és la clau de l’èxit. A partir d’aquí, se’ls exposa el procés a seguir: diagnòstic de les mancances, mesures per corregir-les i una avaluació de la implementació de les accions. Tot plegat fent partícips homes i dones de diferents nivells jeràrquics. “No tenim una fórmula màgica que es pugui aplicar a totes les empreses. En el cas d’una amb cinc treballadors que sempre busca una dona per al lloc d’administrativa i un home de comercial la seva acció pot ser que generi una altra dinàmica en els seus processos de selecció”, continua Sánchez.

Per a la cap de l’àrea de polítiques d’igualtat, les mesures de conciliació són necessàries però el canvi ha de ser més profund: “El que es requereix és un canvi de mentalitat en la societat perquè mentre continuem pensant que la dona ha d’assumir les tasques de la llar, la que ha de cuidar els fills, es continuarà allargant el sistema.” I el cert és que “encara es veu com una cosa estra­nya que un home s’aculli a una mitja jornada per cuidar els fills”, continua Sánchez.

De moment, tres empreses ja han mostrat la predisposició a participar per obtenir el premi Olympe de Gougues. Una acció per visibilitzar la qüestió i un incentiu, conscients que pot ajudar a fer que les empreses s’impliquin en pro de la igualtat perquè aquesta tasca tingui un reconeixement.

PROCOTOLS CONTRA L'ASSETJAMENT

“Un dels punts importants que ha de desenvolupar l’empresa són els protocols per assetjament de gènere i sexuals”, exposa Mireia Porras, que hi afegeix que hi ha molt desconeixement d’un problema que existeix però que no es visibilitza. “S’hauria de fer una formació únicament d’això a les empreses, a les àrees de recursos humans, per fer aquests protocols”, conclou. Eulàlia Sánchez afegeix que és bàsic que l’empresa deixi clar que hi està en contra. “Una empresa que permet que a una dona en una reunió se li digui princesa és una empresa que ja està fomentant que es puguin produir conductes sexistes. És un clixé que li diguin a una dona princesa però passa”, assenyala.

tracking