Dinamització econòmica
Sant Julià prepara la celebració de noves fires per al maig del 2018
El conseller subratlla que l’Explòria pretén convertir la parròquia, que “no té pistes ni grans botigues”, en referent de les fires
El comú de Sant Julià de Lòria treballa per atraure més fires temàtiques a través de la marca Explòria, el projecte que neix per aglutinar totes les fires que es facin a partir d’ara a la parròquia i que es crea amb l’objectiu de convertir Sant Julià en el referent dels esdeveniments firals a Andorra. El conseller menor, Joan Vidal, explica que, a banda de la programació anunciada del proper novembre, s’estudia fer un altre període de fires temàtiques el mes de maig del 2018. Vidal assegura que busquen potenciar “les fires temàtiques perquè hi vinguin la gent del país i els turistes”, conscients que Sant Julià “no és una parròquia a peu de pistes ni que tingui grans botigues”.
L’espai firal disponible serà d’uns 3.000 metres quadrats repartits entre el Prat Nou, el carrer Bonaventura Riera i l’espai esportiu del Prat Gran. En aquest sentit, l’envelat principal se situarà a l’aparcament del Prat Nou, de 2.360 metres quadrats. “És un terreny que vam inaugurar perquè hi aparquessin els turistes de Naturlandia, però al novembre i al maig l’ecoparc està tancat, així que és quan volem concentrar les fires”, afirma Vidal. Al novembre hi haurà quatre esdeveniments, només un dels quals és nou. S’hi farà el primer Firesport, la cinquena trobada de microproductors de vi, el Canòlich Music i la segona edició de la Fira del vehicle d’ocasió i ecosostenible. El comú de Sant Julià estudia portar “entre dues i tres fires temàtiques més al maig”, tot i que encara no s’ha concretat quines podrien ser.
Viabilitat econòmica
El projecte Explòria compta amb un pressupost de 275.000 euros anuals. Uns diners que engloben el cost de preparatius i infraestructura necessària per acollir totes les fires, com seria l’envelat i el seu muntatge i desmuntatge, així com els serveis, la llum i l’aigua. Només el cost de la trobada de microproductors de vi, va situar-se l’any passat en els 110.000 euros. Perquè aquestes àgores temàtiques siguin econòmicament sostenibles, doncs, ara el comú establirà un preu del metre quadrat per als estands; i els expositors hauran de pagar per anar-hi, “com passa arreu del món, que l’estand es paga”, apunta Joan Vidal. La majoria comunal no ha establert encara quin en serà el preu, però diu Vidal que ho estan estudiant.
La mesura, que és nova, es pren després que l’any passat algunes veus crítiques –entre les quals la de Joan Visa, propietari del Celler Casa Beal i conseller de comú– posessin en dubte la viabilitat de fires com la trobada de microproductors de vi. Una mostra que d’altra banda, Vidal indica que “està consolidada” i que ha crescut exponencialment any a any. “En la primera edició hi vam dedicar una vela de 150 metres quadrats, i després es va passar de 550 metres quadrats a 1.500 metres quadrats, doblant-se en espai els últims dos anys”, exposa el conseller menor lauredià. Vidal destaca que amb l’espai de l’Explòria, tornarà a créixer.
L’objectiu amb què es treballa al respecte des de l’organització de la trobada vinícola, que té “un fort” suport d’Andorra Turisme, és buscar un major ressò i l’interès d’empresaris estrangers, a banda dels productors del país. En les quatre edicions que hi ha hagut, “hem tingut 4 productors de Sant Julià, 52 productors de Catalunya, 22 d’Espanya, 39 de França, 10 de Portugal i un d’Hongria”, posa en relleu Vidal. El conseller destaca que encara que una empresa externa gestioni conjuntament amb el comú l’organització, l’administració comunal “té els seus tècnics i cada fira tindrà el seu director”. De totes les mostres que acull Sant Julià, la del vi és la més destacada. Vidal explica també que esperen que aquest novembre es pugui consolidar la Fira del Vehicle d’Ocasió i Ecosostenible, que arriba a la segona edició. Quan s’acosti el moment, el comú presentarà cada fira de manera individual.