48193.jpg

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

iu a Xile des de fa quasi un parell d’anys i té una feina poc habitual: pilot d’helicòpters. L’andor­rana Carolina Noubel s’està especialitzant en l’extinció d’incendis a Sud-amèrica, una problemàtica creixent a la zona on hi conflueixen interessos diversos. Quan hagi acumulat més experiència, assegura que vol tornar a casa. “Vaig venir a Xile perquè és un país on l’aeronàutica s’està desenvolupant moltíssim aquests últims anys i hi ha una gran necessitat de pilots, cosa que facilita poder trobar feina”, explica Noubel. Abans però, ja havia viscut als Estats Units, on es va treure dues llicències. Primer a la Bristow Academy de Florida va obtenir el permís de pilot privat. Més tard se’n va anar a l’altra punta del país, a Califòrnia, per aconseguir el de pilot comercial a Elite Helicopters. A Sud-amèrica hi va arribar el 2014 per feina, però el complex món de l’aviació la va obligar a tornar a passar per l’acadèmia per aconseguir el permís xilè. “La prova la vaig passar directament a la meva empresa, Helicópteros del Pacífico, que també té una escola de vol”, recorda.

Passió i compromísL’interès per l’aeronàutica a Noubel li ve des de fa temps. Ho considera una feina “molt estimulant en l’àmbit intel·lectual ja que l’aviació és un món complex”. A banda, hi ha el component clàssic que a molta gent li ha passat pel cap: el de descobrir el món des de dalt i poder viatjar d’un lloc a un altre. Ara, als 35 anys, va un pas més enllà. Es dedica a fer trasllats d’helicòpters entre Xile i Argentina i aprèn a combatre incendis forestals des de l’aire. Una tasca més social en un racó de món molt diferent a casa seva. “Aquí la majoria de gent no té les terres assegurades. Això fa que si perden els terrenys pel bestiar, es quedin sense res”, relata. La problemàtica però, va més enllà dels focs fortuïts o causats per imprudències i assenyala motius més complexos: “Hi ha molts incendis provocats per temes polítics i els mitjans aeris es troben enmig d’una batalla. Això fa que la nostra tasca encara sigui més perillosa”. Fins al punt que “enguany han disparat a diferents helicòpters que treballaven contra els focs”, detalla. Aquest vessant solidari de la feina la troba especialment rellevant i veu la seva participació “com una petita contribució al món”. La feina, a més d’enriquidora, també és força esgotadora. “Fa més d’un mes que estem treballant en un incendi a Río Pico”, una zona fronterera entre Xile i Argentina, en la qual ja s’han calcinat més de 6.000 hectàrees. És una de les tres zones on ha estat enguany, fet que li permet agafar experiència en la tasca i acumular hores de vol, tan necessàries en la seva professió.

Món d'homesEl tòpic diu que els mitjans de transport habitualment són un món d’homes. I?especialment en l’aeronàutica. Són encara poques les dones que es posen als comandaments d’un avió o un helicòpter, i encara menys en sectors tan especialitzats com el d’apagar incendis, on també s’associa la tasca dels bombers al gènere masculí. Noubel, però, ho relativitza i comenta que “als Estats Units hi ha moltes dones pilots” vinculant-ho al fet que allà “l’aviació està més desenvolupada”. És diferent en canvi a Xile, on és molt menys freqüent trobar una dona comandant un helicòpter pel fet que “les que hi ha vénen de la Fuerza Aérea”.

48193.jpg

tracking