Urgències s’allibera dels casos poc greus

Els canvis al servei de permanències mèdiques permeten doblar el nombre d’usuaris

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les millores introduïdes al servei de permanències mèdiques (SPM), ara fa dos mesos, han permès descongestionar l’àrea d’urgències de l’hospital Nostra Se-­nyora de Meritxell, i doblar en aquest període temps el nombre de pacients que s’hi atenen habitualment. En concret, aquest servei que funciona els caps de setmana i festius, i que s’articula per mitjà d’un torn de guàrdia que porten a terme els metges de capçalera, ha gestionat des de començament de desembre un total de 238 casos. D’aquests, 134 han estat d’usuaris que s’hi han adreçat directament, 76 de pacients derivats des d’urgències, 19 de persones que hi havien estat enviades des del centre regulador –el 116, el número de telèfon des d’on es gestionen les emergències mèdiques–, i 8 més que s’han resolt telefònicament o per una visita del metge de l’SPM a domicili. El director del departament de Salut, Josep Casals, va ressaltar ahir que les xifres “se situen dins de les previsions que ens vam marcar quan vam replantejar el servei, fins i tot una mica per sobre”. També va recordar que aquests canvis es van implementar per tal “d’oferir a la ciutadania un servei més proper, amb una atenció més acurada”, i al mateix temps “aconseguir que el pacient s’estalviï temps d’espera a urgències quan es tracta de casos de poca importància”, i alliberar aquest servei “per al tractament patologies més greus. Els indicadors que hem obtingut són molt positius i els objectius s’han acomplert”, va agregar. Casals va assegurar que, tot i que fa molt de temps que existia, l’SPM “estava pràcticament oblidat pels ciutadans”. Per aquest motiu, va apuntar que “era necessari traslladar-lo a un espai físic molt més proper a l’hospital” –a la planta baixa de la Clínica Verge de Meritxell–, mentre, en paral·lel, es desplegava “un protocol per enviar des d’urgències els casos menys complexos i viceversa”. El responsable de Salut va posar en relleu que “sempre s’indueix l’usuari a acudir al servei de permanències mèdiques de manera voluntària”.

Comissió de seguimentAquestes dades sobre els dos primers mesos de funcionament del servei un cop reestructurat han estat valorades de manera molt positiva per la comissió de seguiment de l’SPM, segons va subratllar el Govern a través d’un comunicat. Aquest organisme de control està format per representants del ministeri de Salut, la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i el Col·legi Oficial de Metges d’Andorra. En el text remarca que “s’ha detectat una millora substancial” del servei, tot i que “també s’han constatat algunes incidències menors que s’han anat resolent a mesura apareixien o que es troben en vies de solució”. En qualsevol cas, es posa en relleu que els canvis “permeten atendre millor els ciutadans”, a l’hora que “s’afavoreix un millor ús dels recursos sanitaris disponibles”. El servei de permanències mèdiques té com a objectiu assegurar la continuïtat assistencial de l’atenció primària, i funciona tots els dissabtes, diumenges i dies festius de les 9 a les 13 hores i de les 15 a les 20 hores. L’usuari es pot adreçar directament a la consulta, trucar al 116 o bé mitjançant una derivació des d’altres serveis d’assistència sanitària, com ara urgències.

tracking