Elvira Carles

“La mobilitat urbana emet més CO2 que les indústries”

Serà una de les ponents del 18è Fòrum de l’Empresa Familiar Andorrana. Nascuda a Tortosa. Ha dedicat part de la carrera a aspectes relacionats amb el medi ambient. Va ser responsable de medi ambient i sostenibilitat de la Cambra de Comerç de Barcelona.

Elvira CarlesM. G.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Quina és la feina d’una entitat ‘Observer’ de les Nacions Unides com la que presideix?

Som el punt focal de les Nacions Unides al territori espanyol i representem els interessos de tots els sectors empresarials a les negociacions del clima. He assistit a les darreres onze COP (Conferències de les Parts). Per tant, és un procés, les negociacions i els grups de treball, que conec molt. Això em fa conèixer de primera mà quelcom tan important com l’Acord de París.

Quina és la perspectiva de futur d’aquest acord?

La implementació de l’Acord de París està al caure. Hem estat desenvolupant tot l’articulat per poder-lo ficar en marxa l’1 de gener del 2021. Però en cap moment està descartat que el Protocol de Kyoto pugui caducar properament i puguem treballar en el conveni de París abans.

Quan ho sabrem?

Depèn que tot l’articulat s’acabi de desenvolupar a la COP25 tècnica que se celebrarà a Madrid la primera quinzena de desembre. Actualment devem estar en un 90% o un 92% de desenvolupament de l’acord. Això vol dir que tots els sectors empresarials, així com totes les administracions, hauran de posar-se les piles per complir el conveni.

Estan conscienciades les empreses?

Sí, molt més les empreses que algunes administracions. Són valentes i comencen a fer els deures encara que de moment no sigui d’obligat compliment. Són les primeres que inverteixen en tecnologia i això fa que estiguin més preparades.

No obstant això, la gent asse­nyala l’empresariat com a culpable del canvi climàtic.

La mobilitat urbana, la construcció, la ramaderia o l’agricultura són molt més emissors que totes les indústries juntes. Les emissions sobretot són importants en els cotxes particulars. En aquest sentit sí que hi ha alguns països que estan fent els deures molt bé.

Algun exemple a seguir?

Els Estats Units com a país no n’és cap exemple. No obstant això, la major part d’estats del país americà ho són. Entre ells l’Estat de Califòrnia, que es pot considerar líder en aquest aspecte.

Quin seria el consell bàsic per millorar aquesta situació?

Un bon consell és que comencin a calcular les emissions que genera la seva activitat perquè molt aviat hauran de pagar per aquestes emissions que generen. Hauran d’intentar reduir-les i després compensar les que no puguin reduir. Nosaltres, des de la fundació, els podem ajudar.

Com es poden reduir les emissions?

Amb eficiència energètica, una reducció dels residus, millor reutilització de les aigües, l’economia circular, mobilitat més sostenible o una construcció amb materials més eficients.

tracking