Àlex Puyaltó
“Guerlain és el Beethoven de la perfumeria”
190 anys d’ofici perfumista en una mostra El Museu del Perfum ofereix fins al setembre una exposició amb alguns dels objectes més destacats de la història de la marca Guerlain, la saga familiar que va fer possible l’arribada de la perfumeria moderna.
Qui és Guerlain?
És una institució dins del món de la perfumeria. Aquest any compleix 190 anys plens d’èxit. Avui en dia coneixem la perfumeria que prové del món de la moda, però si una marca ha destacat per no provindre del món de la moda ha estat Guerlain. S’ha guanyat un nom dins del món de la perfumeria i avui en dia és una de les marques capdavanteres.
D’on prové tot el material que exposen?
La informació l’hem treballat amb la pròpia marca, però tot el que és el producte exposat forma part de la col·lecció privada del Museu del Perfum. Hi ha peces úniques que han vist molt poques vegades la llum, com ara flascons originals que daten del 1908, del 1924...
Com ha canviat el món del perfum des de l’eclosió de Guerlain fins ara?
Malauradament les grans marques cada cop tenen menys nassos perquè s’ha industrialitzat tot molt. Queden poques marques amb el seu propi nas i Guerlain n’és una. La forma que tenen de fer el perfum és familiar i pot arribar a identificar-se quan olores una fragància. És com quan vas a un museu i identifiques un Dalí, un Miró o un Picasso.
Quan es va estendre, i per tant industrialitzar, el perfum?
La industrialització del perfum ve arran de la incorporació de les marques de moda. Coneixem la perfumeria d’avui gràcies al Número 5 de Chanel, però qui ha agafat nom per fer fragàncies amb personalitat és Guerlain. Per fer fragàncies són necessàries 200 varietats de notes olfactives i Guerlain ha estat un dels grans mestres de la perfumeria perquè les ha sabut ordenar. Si Beethoven hagués tingut una barreja de notes i no les hagués sabut ordenar les seves simfonies no haurien sonat tan bé. Per això podem dir que estem parlant del Beethoven de la perfumeria.
Quines són les seves aportacions més destacades?
L’any 1908 va crear la considerada primera fragància unisex de la història i va ser un dels primers a utilitzar elements de síntesi, és a dir, olors que no provenien d’una olor natural sinó del laboratori. També va ser el creador del perfum de l’emperadriu Eugènia de Montijo, dona de Napoleó III, i d’aquí va venir la seva expansió.
Va universalitzar el perfum.
El perfum unisex va ser molt revolucionari perquè les dones tenien una fragància molt floral i els homes molt afustada. Que de cop hi hagués una fragància que poguessin utilitzar els dos va ser molt xocant. Va tindre tal èxit que encara a dia d’avui s’utilitza.
El mercat de les imitacions fa mal a l’ofici de perfumista?
No realment, perquè finalment la diferència és notable. Quan olores una fragància que busca l’excel·lència notes la diferència absolutament.