Martha Mack
“Un nen amb infeccions d'oïda no aprendrà bé el llenguatge”
El so i l’aprenentatge. Argentina establerta a Austràlia des de fa 45 anys. Allí dirigeix un centre on tracta nens i joves amb autisme, TDAH, dislèxia i problemes de conducta i aprenentatge.
Per començar, què és el processament auditiu?
Té a veure amb el que fem amb el so, com l’interpretem, especialment quan es tracta de sons complexos. Què és el que fa el cervell, l’anàlisi que ha de fer per poder distingir el llenguatge d’un altre soroll.
Es tracta, així, del vincle entre audició i comprensió, oi?
Sí, perquè l’oïda només converteix la pressió de l’aire en informació elèctrica. Després d’allí ja parlem de la comprensió del so.
Fins a quin punt és important el processament auditiu per a l’aprenentatge?
Un nen, en el procés de desenvolupament, des que neix fins als set anys, si té problemes de fluids, d’infeccions d’oïda, de dificultats en l’escolta, no podrà aprendre bé el llenguatge i distingir bé els diferents tipus de fonemes. Això impactarà moltíssim en el seu aprenentatge.
Per tant, darrere de dificultats en l’aprenentatge hi pot haver un problema auditiu, oi?
És clar. Entre els dislèxics, el 62% tenen problemes de processament auditiu, i entre els nens amb dèficit d’atenció, TDAH, més del 50%. Entre aquells que tenen autisme es calcula que fins al 40% o més, i entre els que presenten dificultats en el llenguatge, més del 30%.
En els diagnòstics de TDAH pot ser que sovint es vagi per a l’etiqueta i no es busqui l’arrel del problema?
Sí, per això cal analitzar si el nen té un problema d’atenció pura o un problema de processament auditiu més d’atenció. Hem de fixar-nos en la memòria, en l’atenció auditiva i visual... No s’ha d’anar sols per l’etiqueta, sinó veure els símptomes i aprofundir.
Abans ha assenyalat les infeccions d’oïda i els fluids com a causes dels problemes de processament auditiu. N’hi ha d’altres?
Sí, els problemes de desenvolupament i la genètica.
I com podem detectar que un nen té problemes auditius?
Si crides el nen i no t’escolta, si no et fa cas o no contesta, si quan està en un lloc on hi ha molt de soroll està completament perdut, o si es tapa les orelles i plora o crida. També si li dones dues instruccions i només en segueix una.
Té solució això? Com es tracta?
Sí, té solució. Fem entrenament auditiu utilitzant equips específics que en temps real canvien els diferents aspectes del so. El terapeuta pot endarrerir el so, fer-lo més fàcil... i fer exercicis específics que van al sistema auditiu. Així s’entrena, es remodelen les seqüències neuronals. He vist molts nens autistes que després d’aquest tractament comencen a parlar, a mirar-te als ulls.
I el ‘neurofeedback’?
Utilitza també l’entrenament cognitiu. Li llegim al nen l’electroencefalograma, que es reprodueix en un joc d’ordinador. Quan el nen perd l’atenció, el joc s’atura. Aleshores farà un esforç per parar atenció. Ell controla el joc amb la ment. A base de repetir-ho millora l’atenció visual i auditiva.