“Em deien com fas ‘aquafitness’ a les iaies amb les teves capacitats?”

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Amb un Goya sota el braç, hom se sent “molt content”, explica Sergi Subirà, especialista de cinema i un dels fundadors de l’empresa In Extremis Film Services, que acaba d’obtenir una estatueta per la feina feta a Anacleto, agente secreto, de Javier Ruiz Caldera. Subirà (Sant Cugat del Vallès, 1980) visitarà Andorra el proper dia 26, divendres, per oferir una xerrada sobre la seva feina en el marc del festival Ull Nu. “Estem encantats que ens hi hagin convidat”, assegura, que serà una oportunitat “per donar a conèixer la nostra experiència a gent que està en una fase anterior a la nostra, gent que potser s’ho mira com un somni i no saben com entrarhi”. La seva experiència, confia, els ajudarà i animarà.

A banda de l’alegria, què suposa el Goya?Doncs donarà més veracitat a la feina que fem, perquè a vegades costa de creure en el que fas i, amb un premi, se li dóna més valor.

Perquè la seva és una feina on s’hi juguen la pell i de vegades l’espectador no n’és conscient.Cert, queda amagada i no se’ns reconeix, però és important que existeixi. Hi ha pel·lícules que demanen accions complicades perquè un actor les faci.

Posi’ns un exemple a ‘Anacleto’, ja que l’han premiat. N’hi havia moltes, amb escenes amb cotxes, tirotejos, explosions o persones que lluitaven. La més complicada va ser una caiguda des d’un pont dels dos protagonistes. Salten al buit i cauen sobre un camió. Es va haver de rodar per parts: primer els dobles salten a un matalàs des d’una alçada de deu metres; després es van rodar els actors baixant, lligats amb uns cordatges. I per finalitzar l’acció, els especialistes caient sobre el camió i rebotant cap al terra.

Com ho va portar Imanol Arias, perquè és un pèl gran, oi?Ens va sorprendre. Veient el que havia fet fins al moment pensàvem que les escenes d’acció li serien una complicació i no va ser així, des del primer moment ja vam veure l’energia que té. Vam gaudir molt, amb ell.

Vostè va començar al ‘Polònia’.Va ser el meu treball professional. Els de TV3 em van veure en un vídeo penjat a Youtube i em van trucar per a una escena d’una baralla entre Jiménez Losantos i el rei. Era una discussió entre tots dos que acabava a cops. Ho vam coreografiar en Pol Andreu i jo i va ser una feina que ens va incentivar a seguir.

Abans a què es dedicava?M’havia dedicat a les arts marcials, molt de temps. Que normalment comences perquè has vist pel·lícules dels teus actors preferits fent acció i et crida l’atenció. Vas fent, i vas fent, i vas progressant, i penses que tu també podries fer-ho, així que comences en exhibicions amb públic, vídeos casolans, com pots.

Amb el component de sort de rebre la trucada de TV3.Sí, això i més coses. Jo abans treballava en un gimnàs i la gent em deia “com pots estar fent classes d’aquafitness a les iaies amb les capacitats que tens?” M’ho vaig creure i vaig començar a fer càstings, fent cosetes, fins que vam fundar l’empresa In Extremis Films, amb Lluís Rivera, i vam començar a liar-la.

Quina és l’escena més perillosa que ha hagut de rodar? A ‘REC’, potser?No, de fet a REC hi ha salts, lluites, caigudes, però no molt complexes. N’hi ha de pitjors, amb atropellaments, xocs de cotxes contra motos. De fet, per mi la més complicada ha estat per a Secuestro, que s’ha d’estrenar, on coordinava l’acció i em van oferir també el personatge d’un dolent. I hi havia una escena que fumava. Ja que com que no he fumat mai a la vida i estussegava em va ser molt difícil i pensava que em demanin un mortal, si us plau, però no fumar.

Us la jugueu molt? Arribeu a casa pensant avui ho deixo?Al contrari, arribem a casa i ens diem “demà en vull més”. De fet hi ha professions, com els polis o els bombers, que corren molt més risc; nosaltres al cap i a la fi som conscients de cada acció, ens concentrem i hem d’estar amb els cinc sentits cent per cent, però ho fem sobre uns nivells de seguretat màxims.

No hi ha molta pel·lícula d’acció en el cinema espanyol. Preveu algun canvi?I a curt termini, perquè la nostra intenció és produir els nostres propis projectes, a In Extremis. On tinguem el poder de decidir de principi a fi quin tipus d’acció volem.

I treballar amb Tarantino seria la meta?Home, Tarantino és un fanàtic de les arts marcials orientals. A Kill Bill en fa un homenatge, vestint Uma Thurman com Bruce Lee. Possible rodar amb ell? No se sap mai. Seria un orgull. Mai no saps on et porta la vida. De moment tenim Lluís Rivera que ha viatjat a República Dominicana a gravar la nova de xXx (Triple X) per rodar amb Vin Diesel.

tracking