Amb la motxilla i les xiruques

Un tomb romànic

Camí de les Ermites. Una llarga i agradable passejada que convida els visitants a descobrir una de les esglésies romàniques més meridionals de totes les del Principat, l’ermita de Sant Esteve de Juberri

Un tomb romànicVISIT ANDORRA

Aquest recorregut, conegut com el camí de les Ermites, és la suma de diversos camins, com el de la car­retera a Juberri, que és el camí de la Senyoreta, o el de Sant Roma d’Aubinyà a la Borda del Mas, que és el camí del Mas. La ruta és un passeig per recórrer diverses de les ermites de la par­ròquia de Sant Julià de Lòria i es troba ben senyalitzada amb marques de pintura vermella i blanca o granat i groga per facilitar el tomb. El punt de sortida i d’arribada és la zona comercial de la parròquia, on s’ha d’anar per la cara nord de la carretera en direcció la Seu d’Urgell fins trobar el cartell de Sant Julià de Lòria, on es troba el camí de la Senyoreta, senyalitzat amb un pal indicatiu i senyals de pintura de color groc. És un camí fressat, d’abast, que portarà al poble de Juberri, on s’haurà de seguir un petit tros pujant per la carretera per anar a veure l’ermita de Sant Esteve de Juberri, l’església romànica més meridional de totes les del Principat. Un cop visitada s’ha de baixar per la carretera, seguint el GR-7, on més endavant deixa la carretera i agafa una pista forestal que caldrà seguir en direcció al nord-oest. En arribar a una cruïlla a sobre del poble d’Aubinyà, s’agafa el camí que baixa recte al sud per tal de veure l’ermita de Sant Ivo i el poble d’Aubinyà per retornar a la cruïlla, on es puja per trobar l’ermita de Sant Romà. Uns metres més enllà s’ha d’agafar el camí del Mas, que marxa en direcció nord-est i que porta a les runes de la Borda del Mas, on cal continuar pel camí del Tomb Lauredià. En arribar sobre el poble d’Aixirivall hi ha una cruïlla on es deixa el GR i s’agafa el camí que baixa a Sant Pere d’Aixirivall, seguint els se-nyals de pintura groga, baixant uns 80 o 100 metres. Cal agafar el camí de la Solana fins trobar la cruïlla de Nagol, on s’ha de prendre el camí que puja en direcció nord-est per arribar l’ermita de Sant Cerni de Nagol. Tot baixant per la carretera es continua fins trobar la cruïlla del camí de Sant Martí de Nagol que porta a Sant Martí i, un cop visitada l’ermita, cal baixar pel camí que marxa en direcció llevant i que porta al poble de Sant Julià, on es pot visitar l’església i el campanar romànic de Sant Julià i el de Sant Germà.