Un camí per a experts

Tossa del Braibal. Un recorregut complicat que surt de l’aparcament d’Engolasters, creua gran part d’una llarga carena i permet gaudir d’unes vistes diferents de la vall del Madriu després de superar petits obstacles

Un camí per a expertsWikiloc

La tossa de Braibal (2.657 metres) és un dels cims amb més vistes del país, tot i que l’altitud del cim no és de les més destacades. Això es produeix perquè es troba al mig d’una llarga carena que, emplaçada de llevant a ponent i paral·lela a la vall del Madriu, es despenja des dels pics de Pessons fins a Engolasters. Es tracta d’una ruta difícil i recomanada per a experts per la quantitat de neu que s’hi pot acumular i del bosc espès que s’ha de travessar.

Des de l’aparcament d’Engolasters cal prendre una pista planera que surt de l’altra banda de la carretera, en direcció coll Jovell i la vall del Madriu, fins trobar dues fonts. Una vegada allí, cal deixar un camí que s’enfila a l’esquerra i seguir la pista, un pèl més estreta, i passar per un túnel d’uns 20 metres de llargada.

La ruta segueix fins trobar a mà esquerra unes roques equipades per a la pràctica d’escalada i un pícnic amb una font. Aquí s’acaba la pista que esdevé camí, el qual fa un suau pendent i s’atansa fins al coll Jovell. En aquest coll, enmig de bosc, s’ha de girar a l’esquerra, on hi ha dos corriols, i s’ha d’agafar el que es dirigeix cap a l’esquerra, que segueix en pujada per la carena en direcció nord-est. Més endavant el camí deixa el llom i malgrat la sostinguda pujada, es decanta una mica pel vessant esquer­re de la muntanya, sempre voltat d’espès bosc de pi negre, avets i bedolls. El camí, una mica desdibuixat, fa un parell de revolts per guanyar altura i cal estar alerta, ja que el corriol té una desviació a la dreta, on gairebé torna enrere, i des d’on es troben uns blocs de pedra i un arbre caigut a la carena.

Des d’aquell indret hi ha unes impressionants vistes de la vall del Madriu. En aquest moment, cal girar una mica a l’esquer­ra per seguir per la carena, saltant els blocs i sense pràcticament camí fins a un indret on hi ha diversos arbres tombats. Aquí el bosc minva fins que s’acaba i les fites es perden. És aleshores quan s’entra en una plana i es veu el cim. Per arribar-hi cal seguir per la carena, superar dos lloms pedregosos i emprendre la pujada final fins arribar a una plana amb un indicador de fer­ro. La baixada s’ha de fer pel mateix camí i cal anar amb compte abans d’entrar al bosc i dirigir-se cap a l’esquerra per agafar la carena, per no relliscar i/o caure.

LOCALITZACIÓ: Escaldes-Engordany

DURADA: 7 hores (d’anada i de tornada).