Un ascens variat

Pic de Sanfons. El gegant Comapedrosa fa ombra a un dels grans desconeguts de bellesa sublim d’Andorra. Ni gaire tombat ni gaire dret, aquest racó del país és un lloc perfecte per descobrir amb els esquís

Un ascens variatmontañasdelaluna.com

El pic de Sanfons (2.894 metres) amaga una bellesa sublim que passa desapercebuda per a molts esquiadors de muntanya per situar-se prop del gegant Comapedrosa. Aquest indret del Principat introdueix l’excursionista per un bosc dens per transportar-lo per les valls més solitàries del país convertint el recorregut en un itinerari variat.

El punt de sortida és la vila d’Arinsal, just per la carretera que condueix a uns aparcaments on es troba un mur de contenció, de grans mides, construït a raó de l’allau que hi va haver el 1996. Es continua per la pista forestal que porta fins a les bordes de la Coruvilla. Just abans d’arribar es pren el camí de l’esquerra, en direcció el refugi de Comapedrosa (1.739 metres), cercant el pont de fusta que creua el riu d’Areny. A partir d’aquest moment la ruta és de caràcter descendent. Un bosc serà l’escenari protagonista dels pròxims minuts. Seguidament, es creua el riu de Comapedrosa pel que hi ha dues opcions: fer-ho pel mig del torrent o buscar un camí d’estiu. Superat aquest obstacle (1.900 metres), el paisatge s’obre i s’ha de remuntar en direcció oest fins al collet de Comapedrosa (2.224 metres). Cal descendir uns quants metres per creuar el pla de les Truites, que s’identifica pel rierol que serpenteja formant uns meandres molt estètics. A poc a poc es guanya altura per la capçalera del riu Arinsal en direcció nord-oest. Des d’aquest moment s’inicia la pujada definitiva al cim, en direcció nord. El punt més alt el trobarem a la seva punta més occidental, concretament als 2.894 metres, configurant-se el pic de Sanfons com el sisè més alt del país. La part final del tram és una autèntica aventura, ja que enlaira vertiginosament l’excursionista, qui gaudirà d’unes impressionants vistes des del Comapedrosa, passant pel Salòria o la Pica d’Estats, fins arribar al circ de Baiau. La baixada és possible realitzar-la pel mateix itinerari de pujada, però si la neu és estable seria factible des del cim occidental. Una ruta amb més de 1.300 metres de desnivell i una baixada que no deixarà indiferent cap esquiador. Es recomana que la temporada estigui avançada per realitzar la ruta i no haver de recórrer caminant la pista que surt a Arinsal.

Localització:Arinsal Durada:5 hores i 15 minuts d’anada i tornada Dificultat: moderada Distància:14 quilòmetres (d’anada i tornada) Desnivell:+/- 1.325 metres