Conquerir muntanyes

Pic de Thoumasset. Ruta circular que recorre part del Principat i creua fins a França per aconseguir el cim piramidal que es troba en l’aïllat massís d’Aston a l’Arieja. Una jornada per gaudir de l’altura i de la neu

Conquerir muntanyesesquidemuntanya.com

L’aparcament de Sorteny (1.780 metres) serà el punt de sortida des d’on s’iniciarà la remuntada en direcció el clot del Forn i la serra del Forn per aconseguir, en primera instància, el cim del pic de la Cebollera (2.719 metres). Després de superar alguns ports de muntanya s’arribarà al destí final: el pic de Thoumasset, situat a 2.741 metres d’altitud. La ruta comença pel camí situat al costat del pàrquing que remunta la vall de Rialb. La senda que creua el país, la GRP-1, conduïra fins a la collada des Meners. El pendent en aquest primer tram de la ruta és acusat. L’excursionista deixa darrere el jardí botànic, un espai que reuneix més de 700 espècies florals a més d’ocells, mamífers de muntanya, amfibis i rèptils que formen la fauna de la zona. Durant l’ascens se supera la font Freda i seguidament un riu que es creuarà per un pont. El trajecte continua fins arribar a una cruïlla senyalitzada amb els camins al port del Siguer i l’estany Blau (direcció esquerra) i el del port de Banyell i l’estany de Soulanet (direcció dreta). En aquesta ruta es triarà el primer camí per baixar per l’altre, però es pot fer a la inversa. El camí comença a guanyar altitud en contínues giragonses i llaçades que traslladen el visitant al port de Siguer. La baixada, ja pel vessant occità, davalla girant a l’esquerra però el traçat interessant es realitza pel de la dreta, que portarà fins a l’estany Blau. Es contornejarà per arribar a unes fites i un camí que s’enfila per un pendent força pronunciat fins assolir el llom de la carena entre el pic de l’estany Blau i el Thoumasset. El cim es postula com un gran mirador de muntanyes i valls franceses des d’on l’excursionista té l’oportunitat d’observar pics com el de la Font Blanca, el Casamanya i Tristaina, entre d’altres. Per completar la ruta, el descens s’efectua per l’altre costat per descobrir la màgia de l’estany Blau. La baixada és inclinada i cal posar-li atenció, a meitat camí es divisarà l’estany del Solanet i uns pendents ja molt més fàcils d’abordar que hi arribaran. Els amants de la neu gaudiran d’una jornada plena d’activitat amb pujades i baixades durant més de sis hores que faran inoblidable un traçat que descobreix racons del Principat i també del país veí.

Localització: Ordino Durada:6 hores i 30 minuts anada i tornada. Dificultat: Mitjana Distància: 17 quilòmetres Desnivell:+1.300 metres