Un paratge especial

La Vall d’Ensagents. Un recorregut per una zona poc concorreguda habitualment, que arriba fins al refugi guardat, on poder descansar abans d’emprendre el camí de tornada cap als Cortals d’Encamp.

la vall d'EnsagentsToni Planas Antich

A la vall d’Ensagents s’hi pot anar tot l’any, però nevada té un encant especial. La vall i concretament la seva capçalera amb el circ i els estanys fan d’aquest un itinerari molt recomanable per fer-lo amb raquetes, ja que no és gaire concorregut.

La ruta s’inicia a Encamp, per la CG-2 en direcció Canillo, i al costat de l’estació del Funicamp es pren la carretera cap als Cortals d’Encamp. El vehicle es deixa al quilòmetre 6, a l’altura de l’àrea de lleure dels Prats de l’Obac i del camí cap a les Bordes de Rigoder, que es veu a l’altra banda del riu a sota de la línia del Funicamp.

Una vegada allà hi ha una estaca i un rètol indicador que s’ha de seguir en direcció Ensagents i s’ha d’anar per la ruta marcada amb senyals de pintura grocs. Se segueixen en direcció sud les marques en suau pendent, que augmenta considerablement quan s’entra a la pineda. Una vegada dins del bosc, ara planerament, el camí vira cap al sud-est. Després es deixa a mà dreta un prat amb marge de pedra seca.

Una vegada al camí d’Ensagents, es deixa a mà dreta el camí a la Coma dels Llops. Se segueix per l’esquerra, enfilant per dins del bosc, fins sortir a la Pleta de Baix. Una vegada a la cruïlla se segueix el rètol indicador pel mig, deixant el rocallós cap ponentí de les Pedrusques a l’est, i per la solana d’Ensagents es va flanquejant el serrat de les Pedrusques. Hi ha alguns trams costeruts al començament, però a mesura que s’avança el pendent es modera i la falda s’eixampla.

Des del replà sota la collada d’Entinyola es baixa fins a tocar els estanys i es gira al nord-oest pel fons de la vall fins al refugi. El refugi d’Ensagents és lliure. Una part està reservada als pastors i una altra, més gran, als excursionistes, amb dues taules, bancs, lliteres metàl·liques i estufa de llenya.

Per emprendre el camí de tornada, amb algun tram prou costerut, es va baixant pel marge dret del riu d’Ensagents, proper a la llera, guiat per senyals de pintura grocs. Se segueix el camí de manera similar que es fa a l’estiu fins a la Pleta de Baix, on se segueix el mateix camí que es fa a l’anada fins a retornar als Cortals d’Encamp, el lloc on s’ha deixar el vehicle. Punt final de la ruta proposada.

Localització: Encamp Durada: 6 hores i 10 minuts anada i tornada. Dificultat: fàcil Distància: 8,5 quilòmetres Desnivell: +738 metres