Reportatge

Els astres s'alineen per al Fargo

“Els astres estan alineats”, anunciava el president de Velles Cases, Claude Benet: la demanda feta a la ministra de Cultura, Sílvia Riva, va caure en bones oïdes i el responsable d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, implica el COEX en la restauració del vell Fargo.

Els astres s'alineen per al FargoCLAUDE BENET

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Després de picar molta pedra i sentir-se en ocasions com clamant en el desert, a Benet i els que el van secundar des d’un primer moment la fortuna els somriu: demà mateix els tècnics del COEX aniran a buscar el vehicle per sotmetre’l a un dels processos que requereix la restauració: l’eliminació del rovell i la pintura vella amb un bany de sorra a pressió. Una despesa que suposaria uns 7.000 euros si l’haguessin d’assumir empreses privades, explica Benet. “És un pas endavant importantíssim, en temps i en despesa.” Un estalvi d’esforços que l’impulsor de tot aquest moviment que s’ha generat al voltant del rescat del vell autocar agraeix al Govern: “Quan cal s’ha de dir”, considera, per passar a reflexionar a continuació que “hi ha un abans i un després d’aquesta ministra”.

Parlant de voluntats que se sumen, entre les últimes hi ha la de l’artista Sergi Mas: farà un dibuix que, en edició limitada, servirà per agrair la col·laboració a tots aquells que han sumat esforços en el projecte. Previsiblement, a més, estimularà les aportacions. “Sí, tenir aquest dibuix assolirà un doble valor i espero que serà una motivació important”, confia Benet.

Tornant a les tasques de restauració, Benet no s’atreveix a precisar –fins que no parli demà amb el personal del COEX– quant de temps suposaran. De moment, el vindran a buscar per traslladar-lo al taller del departament, on disposen de la maquinària necessària per al sorrejat que traurà l’òxid i la pintura del xassís i la cabina. Però aquest serà només un dels passos de la molta feina que hi ha pendent i que requereix d’un cert procés de recerca: cal buscar peces de recanvi (procedents d’altres vehicles) i cal buscar els seients: tot el que hi havia a l’interior, des de tapisseries fins a fustes estava absolutament podrit i insalvable. En aquesta part de la feina el projecte compta amb el suport del Club Internacional, amb seu a l’Aldosa de la Massana. Un col·lectiu de gent d’altres nacionalitats en molts casos retirats ja de professions que tenen molt a aportar –enginyers, restauradors–, “gent que compta amb la sensibilitat i els contactes” per fer un cop de mà. Per fi, respira el president de Velles Cases, “s’ha aparcat l’escepticisme, han començat a callar les veus que deien que només era un tros de ferro”.

Per apuntalar l’interès a recuperar aquest autobús històric, Benet recorda que va ser carrossat per l’empresa més antiga i prestigiosa de França, Currus, fundada l’any 1905. Perquè a l’hora que el recuperen físicament l’interès se centra també a conèixer la història del vell Fargo.

Una ubicació possible

Si no hi ha una data clara perquè la feina estigui enllestida, tampoc està encara definida la ubicació per al Fargo un cop quedi en perfecte estat de revista. S’ha parlat d’exhibir-lo al Museu de l’Automòbil, decisió que semblaria molt lògica. Però el nou edifici que s’ha de construir a Encamp trigarà molt més a arribar del que trigui la recuperació del vehicle. Així que s’haurà de buscar un emplaçament més o menys provisional. El que a Benet li semblaria ideal seria la nova estació d’autobusos. Ben protegit de la intempèrie i els possibles vandalismes, això sí. I Benet proposa fins i tot un aprofitament: “Quan funcioni podria servir en animacions comercials.”

tracking