reportatge

Parròquies a ritme de rap

“Contempleu el nostre ‘flow’ quan rapegem.” La UT (unitat temporal, segons el lingüísticament florit Permsea) ‘A ritme de rap’ s’ha convertit en un dels instruments més motivadors per a grups d’alumnes de Canillo, la Massana i Escaldes.

detail.info.publicated
Escaldes-Engordany

Creat:

Actualitzat:

Santi Casas, professor de música de l’escola andorrana, va decidir portar un pas més enllà la proposta educativa: els alumnes fan a classe “petits raps de manera autònoma partint dels coneixements que jo els he donat. Però ja fa un parell d’anys vaig decidir que a part dels raps de l’aula, ens havíem de lluir amb un rap propi de l’àrea de música”. Uns temes que s’encarrega de penjar a les xarxes: ahir mateix apareixia el Rap de Canillo, i no fa gaire el Rap de Nadal dels escolars de la Massana. Cosa que, com és de rigor en aquesta novíssima generació, desferma el fervor de la canalla per anar comptabilitzant les visites. No és la primera experiència similar: ja el curs passat alumnes massanencs i escaldencs van enllestir experiències similars, amb els escolars glossant les excel·lències de les respectives parròquies.

“Per donar un plus de motivació als meus alumnes, des del curs passat vam decidir que si es ficaven les piles, a més de la cançó, gravaríem el videoclip.” I el resultat? “Va ser un revulsiu increïble. Els alumnes es van motivar molt més, van treballar amb molta més intensitat, per poder tenir temps de gravar el vídeo”, un do it yourself no exempt de diversió, explica el docent.

“Rudimentari però divertit!”

“El videoclip l’anem gravant sobre la marxa; ells proposen idees de plans i localitzacions, d’interpretació, i llavors l’anem enregistrant.” Amb càmera de vídeo, tauleta o mòbil, i amb la música sonant pel mòbil perquè els joves poguessin fer el playback i amb algunes veus en off afegides pel mateix professor, tot plegat “molt rudimentari però extremament divertit!”. I amb uns resultats en què llueix la comoditat amb què es mouen davant de la càmera aquests músics i actors improvisats. “Hi ha moments molt divertits, quan es fa alguna presa falsa”, explica Casas, qui s’encarrega d’editar l’audiovisual i publicar-lo a les plataformes.

L’objectiu inicial de la UT és “que els alumnes creïn un rap, escrivint la lletra i dominant els recursos tecnològics per poder crear una base instrumental i enregistrar la veu amb un dispositiu electrònic”, explica Casas. Els ensenya a crear bases instrumentals a partir de loops i després “decidim un tema, els pauto el funcionament de la mètrica del rap i finalment escriuen, revisem, reescrivim i revisem... fins que tenim la lletra enllestida”.

Des de pràcticament el començament la proposta didàctica “s’ha convertit en l’estrella del programa”, assegura Casas. Així que en aquest temps, afirma el professor de música, la gran motivació dels alumnes quan arriben a sisè pel que fa a l’area de música és la d’“aquest any farem el rap!”. Amb tot el rebombori que genera a posteriori entre l’alumnat: “Estan tot el curs encuriosits per veure quantes visites generen”, conclou Casas.

Parròquies a ritme de rap

tracking