reportatge

Mestres a l'escenari

Nens, llegendes, pedagogia, teatre. El projecte ‘L’hora del conte llegendari’, una col·laboració de la Universitat d’Andorra amb la biblioteca comunal universitària de Sant Julià, acosta les llegendes andorranes al públic infantil i serveix, alhora, de projecte pedagògic.

Mestres a l'escenariC. S. J.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

es professores Nadia Azzouzz i Alexandra Molné (de les assignatures Literatura Infantil i Bases Psicopedagògiques de 6 a 12 anys) del bàtxelor en Ciències de l’Educació impulsen un projecte que es desenvolupa des de fa setmanes, i continuarà al maig, a l’auditori Rocafort. Els seus alumnes, futurs mestres, es converteixen en actors, directors i escenògrafs per un dia per muntar espectacles basats en l’imaginari andorrà. El punt de partida, els relats recollits al llibre Nou llegendes, de Carli Bastida. Els destinataris són escolars de diferents centres educatius, que entren així en contacte amb el patrimoni de la literatura oral del país.

Molné i Azzouz volien trobar una fórmula creativa per a les seves assignatures, “i un projecte interdisciplinari, que és la metodologia que ens agrada promoure” a l’UdA, explica Molné. “Som una universitat petita, però per això podem fer coses molt interessants metodològicament, és la nostra marca de qualitat”, precisa Azzouz. Totes dues han aconseguit reconvertir els seus alumnes en una mena d’estranya troupe teatral. “El dia que vam saber en què consistia el projecte no sabíem per on començar ni com plantejar-lo”, explica uns dels universitaris participants, Clàudia Call. Però no van trigar gaire a “treballar en la decoració, el vestuari i les estratègies d’interactuació amb els nens”, prossegueix, fins a tenir a punt tot un muntatge. Fins i tot els nervis que són de rigor, previs a l’estrena. Però “hem descobert un costat autoexigent nostre que no coneixíem fins ara, ja que volem que tot sigui el més perfecte possible, malgrat els nervis i la pressió”, corrobora un altre dels implicats, Brandon Días Campos.

La consigna, expliquen les professores, és que els alumnes interpretin les llegendes, muntin l’espectacle i el representin i fins ara han desplegat molts recursos, des d’espectacles teatrals a obres amb titelles o produccions audiovisuals.

Un dels objectius de tot el projecte és fomentar la lectura. Qüestió sobre la qual Azzouz treballa amb unes dades preocupants: no arriba al 60 per cent la xifra de famílies on es llegeixen i es compren llibres, diu, amb estadístiques recents del programa Nascuts per llegir, de les biblioteques d’Andorra, i l’Institut d’Estudis Andorrans. “Per això penso que l’escola és el lloc propici per desenvolupar el gust, l’hàbit lector, i que es faci des de ben petits”. El seu projecte, confien, ajudarà per dues bandes. La primera, perquè ensinistrarà els futurs mestres a transmetre el gust per la lectura. La segona, perquè aplana força el camí amb els escolars que estan participant: al voltant de dos centenars i mig fins ara, amb unes quantes sessions encara per endavant. “I esperem que també ajudi a produir literatura, que animi els alumnes a escriure” i que tots els implicats millorin les competències orals.

tracking