48714.jpg

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La Yvette i la Miss, va titular Besnard-Savin el projecte que exposa en el marc del projecte Una altra mirada és possible, una recerca sobre els estereotips de gènere al que s’han sumat onze museus del país i que va impulsar el col·lectiu artístic Laboratori 376 (Helena Guàrdia i Joana Baygual). L’autora protagonitzava ahir una visita guiada per exposar al públic –prop d’una vintena de persones– quines van ser les idees de partida del treball, com el va confeccionar i quin és el punt d’arribada. Per començar, l’artista (d’origen francès però fixada al país des dels cinc anys) volia treballar amb un museu marcadament masculí. El món de l’automòbil li deparava l’ocasió perfecta. Però la protagonista de l’exposició és una dona, Yvette Groslimond, una de les primeres dones a conduir un cotxe pel Principat. Amb ella, el seu automòbil, un model Messerschmitt, un cotxet alemany de dues places que arribava als cent quilòmetres per hora i amb el qual la pionera conductora havia viatjat entre el Principat i Alemanya. L’objectiu del viatge, per cert, era adquirir un dels que va ser també dels primers autobusos de línia a circular pel país. Besnard-Savin ha convertit l’auto en una auto, la Miss, l’altra protagonista del seu projecte artístic, un vehicle que està exposat al museu encampadà. L’artista plàstica ha convertit la Miss, el curiós i veterà cotxet, en tota una vedet que exhibeix damunt d’una catifa vermella. També en la protagonista d’un conte, juntament amb la seva antiga propietària, qui va estar present en el recorregut per explicar en primera persona les aventures viscudes amb el petit automòbil. Del conte que ella mateixa va il·lustrar, Besnard-Savin va fer una tirada ben curteta:?quatre exemplars, dos els va regalar al museu encampadà, un a Groslimond i l’últim a l’escola andorrana de primera ensenyança d’Encamp, a la que també va incorporar al projecte artístic.

Part educativaDe fet, els infants han estat part molt important de tot el projecte. Cosa lògica si es té en compte que Besnard-Savin exerceix com a docent. “Els estereotips de gènere estan molt marcats pel que fa a l’automòbil i jo podia haver-ho treballat des del punt de vista de la publicitat, per exemple; però el que m’es m’interessava era la transmissió d’aquests models a les noves generacions: per què un cotxe és una joguina de nen i una nina sempre es dóna a una nena?” Ella, addueix, és professora i mare de dues filles i, per tant, s’hi sent “particularment involucrada”. Així que va proposar als infants que fessin dibuixos sobre el tema, “i veure si de debò apliquen aquests estereotips o és més aviat una idea meva”. De fet, en proposar-los la tasca, la primera reacció infantil va ser la de deixar les coses ben clares: “Però els cotxes són objectes i no tenen sexe”, li van dir. Després van entrar al joc. El resultat “no és científic”, puntualitza l’artista plàstica, però sí que coincideixen amb el postulat inicial: els nois s’identifiquen amb un cotxe masculí conduït per un home, mentre que les noies es van decantar al cinquanta per cent per un personatge masculí o femení al volant. El resultat de tot plegat també es pot visitar al seu espai d’Instagram. La protagonistaL’experiència de la dinàmica i jovial Groslimond també dóna peu a l’artista a reflexionar sobre la imatge de la dona en la societat. “És una persona molt lliure, dinàmica, i ho va ser sempre, molt avançada al seu temps”, la defineix. Per això considera bona la tria de la protagonista, “que és un model a transmetre a les nostres filles”. Besnard-Savin és una de la dotzena d’artistes que s’han involucrat en el projecte de Laboratori 376, i la tercera a oferir el recorregut guiat, després dels fets al Museu del Tabac i la Farga Rossell. Des del col·lectiu impulsor, Guàrdia es va mostrar satisfeta amb l’interès despertat.

tracking