.

x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Tema de la setmana - 7 DIES

Transport públic gratuït

Amb independència de si la iniciativa es traduirà o no en una major utilització de les línies nacionals de bus, molta gent ha optat per obtenir aquest abonament de franc
Els usuaris troben a faltar més freqüències de pas

Els usuaris troben a faltar més freqüències de pas

Els usuaris troben a faltar més freqüències de pas

Fernando Galindo
El preu de la benzina pot ser un incentiu per canviar d'hàbits

El preu de la benzina pot ser un incentiu per canviar d'hàbits

El preu de la benzina pot ser un incentiu per canviar d'hàbits

Fernando Galindo
Actualitzada 27/06/2022 a les 20:28
El servei de transport públic gratuït per a tots els residents, que comença a funcionar a partir d’aquest divendres en fase de proves –durant un període inicial de sis mesos–, és una de les mesures estrella que ha impulsat el Govern per millorar el poder adquisitiu de la ciutadania. Amb independència de si la iniciativa es traduirà o no en una major utilització de les línies nacionals de bus, molta gent ha optat per obtenir aquest abonament de franc des que dijous passat comencés a oferir-se, ja sigui de manera virtual a través de l’app Mou_T_B, com presencialment recollint la targeta a l’Estació d’Autobusos. Només el primer dia 800 persones van recollir el nou títol, i les cues a la terminal continuaven a començament d’aquesta setmana.

“És una bona idea i crec que tindrà molt bona acollida”, opina Teresa Martínez, resident a Sant Julià de Lòria de 46 anys i usuària habitual del transport públic. “Fa tres anys vaig decidir utilitzar menys el cotxe i fer servir més l’autobús per anar a treballar. Tinc una parada del Bus Exprés davant de casa, així que no tenia excusa.” Des d’aleshores, afirma, ha guanyat en qualitat de vida. “Vaig més tranquil·la i estalvio temps i diners.” Ara, es mostra molt satisfeta amb la gratuïtat del servei. “És un incentiu més per no abusar tant del vehicle particular”, considera.

Un altre usuari, David Martos, valora el fet que “per fi s’hagi impulsat una mesura seriosa al país per potenciar l’ús del transport públic”, tot i que mostra alguns dubtes respecte a la seva efectivitat. “Això hauria d’anar acompanyat de més freqüències de pas i d’horaris més amplis. Hi ha molta gent que treballa en hostaleria i comerç que amb prou feines arriba a agafar l’últim bus”, remarca aquest veí d’Encamp de 35 anys.

La mateixa opinió és compartida per l’Aina González, veïna d’Andorra la Vella de 31 anys. “La iniciativa és molt positiva però crec que s’ha començat la casa per la teulada. El transport públic sempre ha estat molt abandonat al país, i per molt àmplia que sigui la xarxa, si no hi ha autobusos més sovint o línies de bus nocturn la gent seguirà agafant el cotxe per anar a tot arreu”, apunta. “Estem malacostumats amb el vehicle privat i aquests hàbits no es poden canviar d’un dia a l’altre”, afegeix.

En qualsevol cas, l’elevat preu del carburant pot ser un motiu de pes per començar a modificar de mica en mica aquests hàbits. “Entre viatjar gratis i pagar 80 euros cada vegada que carrego el dipòsit ho tinc clar”, assegura Josep Bigas, resident a la capital de 41 anys. “Visc a Santa Coloma i treballo a Escaldes, i m’estic plantejant de canviar de sistema de transport per al dia a dia, almenys mentre el preu de la benzina continuï disparat. Amb la freqüència actual dels busos, m’ho puc combinar bé per anar a la feina”, afirma.

En el mateix sentit s’expressa Jesús Plana, veí de la capital de 45 anys, que creu que l’increment del preu del combustible ha fet que moltes persones “hagin pres consciència de l’enorme despesa que suposa el cotxe”. Des d’aquest punt de vista, espera que els nous abonaments “serveixin d’alguna cosa i realment hi hagi un canvi de mentalitat sobre com ens movem per Andorra”. En el seu cas, assegura que pràcticament no toca el seu vehicle perquè sempre va caminant a la feina. “Quan m’haig de desplaçar a altres parròquies agafo el cotxe”, admet, tot i que no ha volgut renunciar al títol de transport gratuït perquè “potser ja va sent hora de canviar els costums”.

“És cert que moltes persones han anat a buscar l’abonament, però ara caldrà veure quin impacte tindrà aquesta mesura i tots els diners que s’hi han destinat”, indica Patricia Navarro, resident a la Massana i usuària habitual de les línies L5 i L6. “Desapareixeran els col·lapses de cada matí i cada tarda a la Massana? El centre d’Andorra la Vella deixarà de patir els embussos que hi ha contínuament pel centre?”, es pregunta. “Vull creure que sí, però crec que seguirem tenint més o menys el mateixos problemes de mobilitat”.

Les respostes a tots aquests dubtes, a partir d’aquest divendres.
 
Cal saber 
1. Destinat als residents fixos: l’abonament s’ofereix a tots els residents fixos (no temporers) d’entre 3 i 64 anys que no tinguin un altre títol subvencionat, com el Bus Jove o la targeta Blava.


2. Dues maneres d'obtenir-lo: el títol es pot obtenir de dues maneres: telemàticament a transports.ad o desplaçant-se a l’oficina de l’Estació Nacional d’Autobusos.

3. Compensació a les companyies: a inici de mes es paga a les companyies amb un import estimat segons les dades històriques. A final de mes, i amb la xifra real dels abonaments, es farà un segon pagament, si s’escau.

4. Prova pilot fins a final d'any: el sistema de transport públic gratuït s’implementa inicialment en fase de prova pilot de sis mesos de durada, entre els dies 1 de juliol i el 31 de desembre del 2022.
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2022 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts