Tema de la setmana - 7 DIES

"Ser friki està de moda"

Els frikis se solen caracteritzar per tenir interessos sobre temes relacionats amb la imaginació, la creativitat o les noves tecnologies, que sovint resulten estranys per la societat que els envolta

Frikis d'Andorra

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Friki és un qualificatiu que fins fa poc temps tenia un aire despectiu. Ara, en canvi, sembla que “ser friki està de moda gràcies a sèries com Jocs de Trons, a l’èxit de Netflix i del consum dels videojocs”, afirma Jonathan González, president de l’associació d’aquest col·lectiu a Andorra. Els frikis se solen caracteritzar per tenir interessos sobre temes relacionats amb la imaginació, la creativitat o les noves tecnologies, que sovint resulten estranys per la societat que els envolta. Friki és algú “que té moltes inquietuds o que en sap molt sobre un tema”, explica Mélani Garcia, propietària del punt de venda de jocs de taula, BGame. “Tothom és friki d’alguna cosa. Hi ha qui ho és del futbol, per exemple”, afegeix Juanjo Palau, participant de les quedades dels dimecres des Frikis d’Andorra.

Lluny de l’estereotip de persones introvertides associat al frikisme, Frikis d’Andorra és un espai de socialització amb molt d’èxit. “Actualment tenim 1.370 persones inscrites i n’hi ha unes 200 que participen molt activament de les activitats que organitzem”, indica González. L’entitat, que encara no té un local, organitza quedades setmanals al bar Harlem d’Andorra le Vella o la botiga BGame per jugar a jocs de taula, com el Catan o el Magic. També realitzen sessions de rol en viu. “Estem organitzant One Shot, és a dir, partides de rol que duren un dia només perquè la gent ho provi”, explica González. Una de les seves novetats és el Soft Combat, que consisteix a fer baralles amb espases de gomaescuma. Una altra de les seves aficions és el cinema. Quan s’estrenen pel·lícules molt conegudes com les de la saga de Star Wars o Jurassic World, solen acudir al cinema disfressats d’algun personatge gràcies a una col·laboració amb Andorra Telecom. Organitzen sortides a altres ciutats per participar en partides de rol i reben “molta gent que ve de Barcelona per assistir a les quedades de jocs de taula”.

L’associació, en definitiva, proposa un oci alternatiu que triomfa entre la gent jove que pensa que “l’oferta d’oci abans era limitada al país”, diu el seu president. Aquest col·lectiu consumeix llibres, còmics, sèries, jocs, però també busca noves experiències. Per això proliferen els negocis enfocats a aquest públic objectiu, com els Scape Rooms. Els jocs d’escapada en viu consisteixen en el fet que un grup de quatre o sis amics és tancat en una habitació i han de resoldre una sèrie d’enigmes en un temps limitat per poder ser alliberats. Agraden molt als aficionats als trenca-closques i als jocs d’observació, el joc que desenvolupa el pensament i la lògica. A Andorra ja hi ha diversos establiments que ofereixen aquest servei i pròximament “sabem que se n’obriran de nous a Escaldes-Engordany i la Massana”.

Frikis d’Andorra s’ha donat a conèixer gràcies a les xarxes socials, el seu compte a Instagram és molt actiu. També pel boca a orella, així és com els va trobar Juanjo Palau. Ell sempre ha estat un aficionat dels jocs de taula i ara no falta a cap trobada dels Frikis d’Andorra. “Hi ha molt bon rotllo i és una bona manera de conèixer gent nova”, explica. “Estem a l’època daurada del frikisme”, conclou González.

Ruta friki d'Andorra

La Mélani Garcia, propietària de BGame, va impulsar l’any passat la Ruta Friki, un circuit d’establiments amb l’objectiu de buscar sinergies entre els comerços que “s’adrecen a un mateix públic”. Ofereixen un mapa dissenyat per Jordi Planellas amb el circuit de botigues. Qui finalitza la ruta rep una samarreta de regal. Els comerços que conformen la ruta són: Andorra Quest Room, BGame, Toca el Dos, Claustrophobia i el bar Neverland.

Jornades d'amics i catan

Una de les activitats estrella dels Frikis d’Andor­ra són les quedades per jugar al Catan. És un joc de taula alemany que combina l’atzar i l’estratègia. L’objectiu és assolir una quantitat de punts i per aconseguir-ho cal construir ciutats i obtenir unes cartes especials. El seu èxit ha donat lloc a diverses variants i competicions mundials. L’entitat ofereix una iniciació a qui s’anima a jugar per primer cop.

tracking