Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
Tema de la setmana - 7 DIES

Cuidar el cotxe a l'hivern

L’ideal és engegar el cotxe i esperar que s’escalfi
Hi ha pneumàtics que funcionen amb fred i amb calor.

Cuidar el cotxe a l'hivern

Hi ha pneumàtics que funcionen amb fred i amb calor.

Actualitzada 19/10/2017 a les 10:18
S’apropa l’hivern i aviat començarà l’època de fred, glaç i neu a la carretera. Durant aquesta temporada és habitual que sorgeixin problemes a l’hora de conduir, no només per les condicions climàtiques, sinó també pel comportament dels conductors i dels seus cotxes a la carretera.

El fred afecta els automòbils. Els cotxes, sobretot els que passen la nit al carrer durant l’hivern, poden tenir problemes més enllà de la dificultat que hi pugui haver a l’hora d’engegar el motor. Com és evident, les baixes temperatures poden contraure alguns dels materials que conformen el vehicle. Sempre hi ha parts del cotxe que són més sensibles a aquests canvis, i en cas que les toleràncies tèrmiques no estiguin ben dissenyades, això pot suposar avaries o maldecaps a l’hora de fer funcionar bé el vehicle.

Àlex Bercianos, pilot de ral·lis i formador als cursos de conducció segura de l’Automòbil Club d’Andorra, explica que cal cuidar l’automòbil per poder-ne obtenir un bon rendiment. “Si el cotxe ha dormit a fora i al matí la temperatura està sota zero, l’ideal és engegar-lo i deixar-lo una estona al ralentí perquè s’escalfin els líquids. Si no tenim aquesta estona i hem de posar-nos en marxa ràpidament, hem de fer treballar el motor en un règim de revolucions baixes, tot i que a efectes de contaminació el millor és arrencar i tirar”.

Jaume Bonell, cap de l’àrea de Mobilitat del Govern d’Andorra, també fa una crida a portar sempre al dia els equipaments d’hivern, “no només perquè és obligatori, sinó perquè no portar el cotxe ben equipat pot posar en perill a un mateix i a la resta de conductors”. Bercianos hi afegeix que “hi ha innovacions suficients com per no haver de canviar els pneumàtics a cada estació. Hi ha compostos nous que són eficients amb fred i amb calor”.

Un altre dels factors que hem de tenir en compte són els líquids que porten els cotxes. Normalment tots tenen un component anticongelant, però hem de controlar-ne els nivells i utilitzar recanvis garantits per evitar problemes. Un error molt comú és canviar-los per aigua destil·lada. En aquest sentit, Bercianos assegura que “tots els productes que podem trobar a Andorra estan preparats per a aquestes condicions”.

Una última recomanació és rentar els baixos del cotxe de tant en tant, ja que la sal que s’aplica a les carreteres per desfer la neu i el glaç és corrosiva i pot malmetre algunes parts metàl·liques del cotxe que no estiguin ben aïllades, ocasionant-nos problemes a llarg termini.

S’ha de conduïr amb suavitat
El fred provoca condicions que no són segures a la carretera. Les temperatures baixes fan que els pneumàtics perdin bona part de la seva capacitat d’adherència i la superfície de la carretera es torni més relliscosa. Quan conduïm en aquesta situació, hem de ser previsors i extremar la prudència, anticipar els moviments, reduir la velocitat i no fer cap acció brusca, ja sigui al moment d’accelerar, de girar o de frenar.
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477