x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
Reportatge de la setmana

L'aparcament, un problema comú

Les dificultats per aparcar a Andorra preocupen tant usuaris com els comuns, que treballen per augmentar l’oferta i millorar el servei.
Els aparcaments de les parròquies centrals s'omplen en períodes de màxima afluència.

L'aparcament, un problema comú

Els aparcaments de les parròquies centrals s'omplen en períodes de màxima afluència.

Actualitzada 12/11/2018 a les 07:09
La manca de places d’aparcament és un problema que comerciants i usuaris reivindiquen especialment en temporada alta i dates assenyalades com ponts i festius. És lògic, ja que el país té en circulació més de 84.000 vehicles i aquesta xifra es multiplica a l’estiu, a l’hivern i en alguns moments de la primavera i la tardor, com a Setmana Santa o al pont de Tots Sants. Els turistes i gran part dels residents concentren la seva activitat en les parròquies centrals, bé sigui per oci o per feina, la qual cosa fa que, sovint, les 5.000 places d’aparcament de les quals disposa Andorra la Vella i les 3.000 d’Escaldes-Engordany no siguin suficients. Aquesta realitat es complica quan gran part o inclús la totalitat de les places de l’aparcament del Parc Central s’ocupen amb motiu de la Fira d’Andorra la Vella o el Circ du Soleil, que precisament coincideixen amb dates de gran afluència de gent al país.
La problemàtica per aparcar a les parròquies centrals i també en altres llocs turístics del Principat és una preocupació compartida per usuaris i administració, la qual cosa ha provocat una voluntat de trobar solucions que ha portat una millora molt sensible de la situació en els últims anys. L’increment de la quantitat d’aparcaments o iniciatives com les targetes PK i AD han contribuït a fer més fàcil estacionar.

DEMANDA VARIADA
Els comerciants de les parròquies centrals ofereixen punts de vista molt diferents sobre la situació de l’aparcament a Andorra la Vella i Escaldes. Les demandes són diverses i varien en funció de la zona i, fins i tot, de la botiga, ja que en cada part de les parròquies hi ha unes particularitats i unes necessitats específiques.
La presidenta de l’Associació de comerciants de Riberaygua i travesseres, Rosa Pascuet, ofereix una visió optimista de la situació. Tot i que pensa que “sempre faltarà aparcament perquè Andorra acull molta gent”, és conscient que “és molt complicat trobar solucions”. Pascuet no contempla la possibilitat que els comerços puguin oferir temps d’estacionament gratuït als clients per fer compres a les botigues, ja que assegura que aquesta mesura seria molt difícil d’implementar i que “només els supermercats” poden oferir aquesta possibilitat. D’altra banda, valora molt positivament les mesures que ha pres el comú en els últims temps per millorar l’oferta de places , especialment prop de la seva zona comercial. Concretament, el nou aparcament de l’Estació Central, que es va posar en funcionament al maig, contribuirà a millorar l’oferta d’estacionament de la zona amb 105 places més. Malgrat això, aquest aparcament no satisfarà una altra de les demandes del comerços de la zona. Molts d’ells asseguren que reben queixes dels clients perquè els aparcaments es troben “molt lluny” de les botigues i de vegades demanen poder deixar el cotxe més a prop per poder carregar les compres. D’altra banda, expliquen que els residents sovint reclamen avantatges econòmics a l’hora d’aparcar per viure al país, ja que molts no estan d’acord amb haver de pagar per estacionar.
Al centre històric, les demandes en matèria d’aparcament són diferents. La presidenta de l’Associació de Comerciants, Anna Riberaygua, considera que el principal problema que existeix amb l’estacionament a Andorra la Vella és la falta de senyalització. Riberaygua creu que hi ha una bona xifra de places d’aparcament, però que moltes vegades l’usuari no les troba perquè no estan senyalitzades. Per aquest motiu, la principal millora que proposa és informar els conductors de quins aparcaments hi ha disponibles i quantes places lliures té cadascun, a més de donar indicacions de com arribar-hi. Quant a la possibilitat que els mateixos comerciants facin descomptes o oferir temps d’estacionament gratuït, diu que són alternatives que s’estan valorant per part dels comerços de la zona i que es podria arribar a fer una proposta al comú.
Per la seva banda, els comerciants del Fener Boulevard, presidits per Joan Babot, no aprecien un problema d’estacionament, almenys en la seva zona comercial. El fet de tenir tres aparcaments prop, dos dels quals comunals, fa que les botigues no notin cap mancança de places i, en aquest sentit, Babot afirma que estan “ben servits” en termes d’estacionament. Malgrat això, el president de l’Associació de Comerciants del Fener Boulevard valora “els importants esforços que està fent la cònsol major per augmentar el nombre de places d’aparcament a la parròquia” fent referència al nou aparcament que s’ha posat en funcionament al carrer Valira.

PRIORITAT PER A L'ADMINISTRACIÓ
L’administració comparteix la preocupació dels comerciants per l’estacionament a les parròquies. Tot i que des dels comuns es considera que l’oferta de places és suficient per cobrir la demanda, almenys en termes generals, són conscients que hi ha períodes en els quals la capacitat dels aparcaments es posa al límit i treballen perquè els moments amb una afluència de gent més gran afecti mínimament l’estacionament.
Josep Antoni Cortés, conseller d’Urbanisme i Aparcament d’Andorra la Vella, explica que des del comú es considera que amb l’oferta actual d’aparcament, la situació “està ben resolta”. La cònsol major, Contxita Marsol, es va referir al mes de maig al nombre de places d’aparcament de la parròquia i va dir que aquestes “no són suficients”, posant de manifest la voluntat de la corporació per millorar aquesta situació. Arran d’aquestes paraules, el conseller d’Aparcament assegura que l’oferta de places permet cobrir la demanda existent la major part de l’any, però admet que hi ha períodes en els quals aquesta tasca es dificulta per l’arribada massiva de turistes: “Només falta aparcament en moments puntuals, el dia a dia del país està cobert”.
En aquest sentit, Cortés fa referència als nous aparcaments que el comú ha posat en funcionament al llarg d’aquest any, els quals han contribuït a augmentar l’oferta de places en més de 700. Aquesta és la forma que té el comú de reaccionar d’una banda als problemes d’estacionament que causa, per exemple, l’utilització de l’aparcament del Parc Central per celebrar esdeveniments com el Circ du Soleil, la Fira d’Andorra la Vella i d’altres com el concert d’Operación Triunfo que es va organitzar a l’estiu en aquest emplaçament. D’altra banda, aquesta ampliació de les places també contribueix a satisfer tota la demanda d’estacionament que es produeix a l’hivern amb l’arribada de la temporada de neu.
A Escaldes-Engordany, la xifra de places d’aparcament és “suficient”. Així ho afirma el conseller d’Aparcaments i Administració, Esteve Vidal, que comparteix l’opinió del seu homòleg a Andorra la Vella: “Arribem al límit de places únicament en dies comptats, dos ponts a l’any. La resta del temps cobrim sobradament la demanda”. Amb referència a la localització dels aparcaments i el preu d’aquests, el conseller afirma que mai han rebut queixes dels comerços o dels usuaris, ja que considera que estan “ben repartits” i que “els preus són més que raonables si es comparen amb els d’altres ciutats”.
Malgrat que creu que la quantitat de places d’aparcament a Escaldes és suficient, Vidal assegura que des del comú tenen “voluntat de millorar”. Per aquest motiu, la corporació treballa en la posada en funcionament de dos nous aparcaments: un a la vall del Madriu, “per donar potencialitat i afegir comoditat a una zona de turisme”; i un altre a la part baixa d’Engolasters, el qual assegura que estarà enllestit “aviat”. Aquests nous aparcaments continuen amb la dinàmica de millora que el conseller escaldenc assegura que porta la situació de l’estacionament des de fa anys.

MESURES I INICIATIVES
A banda de la posada en funcionament de nous aparcaments, els comuns també treballen en altres mesure i iniciatives per facilitar el procés d’estacionament i, de manera indirecta, contribuir a satisfer la demanda dels usuaris. Una de les mesures més importants que s’estan desenvolupant a Andorra la Vella és la instal·lació de senyalització a l’entrada de la parròquia i també a la Margineda per tal d’informar els conductors de quins aparcaments hi ha i quantes places disponibles té cadascun, a més d’indicacions per arribar-hi. Aquesta mesura, que era una de les principals demandes dels comerciants del centre històric, es posarà en funcionament “a principis de l’any que ve com a molt tard”, en paraules de Josep Antoni Cortés.
Quant a la limitació que suposa l’utilització de l’aparcament del Parc Central per a la celebració d’esdeveniments, molts comerciants reclamen la construcció d’un edifici multifuncional que pugui acollir aquests actes i alliberi així l’estacionament que ocupen durant alguns moments de l’any. En aquest sentit, Cortés assegura que “organitzar els esdeveniments en el Parc Central hipoteca l'aparcament d'una banda, però d’una altra porta molta gent i molt de benefici al país”. Per aquest motiu, el conseller entén que la posada en funcionament d’aquesta infraestructura repercutiria indirectament en l’oferta d’estacionament i permetria millorar la situació en les dates de celebració d’esdeveniments com la Fira o el Circ du Soleil.
Una de les iniciatives de les quals els comuns es troben més satisfets en matèria d’aparcament és l’utilització de les targetes PK a Andorra la Vella i la targeta AD a Escaldes-Engordany. A la capital, l’ús d’aquest recurs s’ha multiplicat en els últims temps i, segons les dades del comú, s’han passat de 3.000 usuaris a 10.000 en dos anys i mig. El conseller d’Aparcament d’Andorra la Vella explica quina funció té la targeta PK dins del procés d’estacionament: “A banda dels avantatges que té per a l’usuari, agilitza molt el procés d’utilització dels aparcaments perquè és més ràpid entrar, pagar i sortir, no necessites tiquet ni pagar amb diners en efectiu”. Per la seva banda, Esteve Vidal assegura que l’ús de la targeta AD ha superat les seves expectatives i que fins i tot la utilitza gent de fora de la parròquia. Aquestes i altres iniciatives com Metrominut, amb la qual el comú de la capital informa la gent de quant temps es trigar d’anar caminant als diferents punt de la parròquia, contribueixen a millorar la circulació i l’ús dels aparcaments, una prioritat per a les corporacions.
Etiquetes
8
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2019 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts