Reportatge de la setmana

Més seguretat ciclista

Govern va anunciar fa unes setmanes una modificació del Codi de circulació elaborada juntament amb la Federació Andorrana de Ciclisme per augmentar la seguretat dels practicants de bici.

Més seguretat ciclistaFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Andorra, territori ciclista és el lema de la campanya que el Govern, amb el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va presentar fa unes setmanes juntament amb l’ex-ciclista professional que resideix al país Joaquim Purito Rodríguez. Els objectius són clars: conscienciar dels perills de la carretera tot­hom que utilitzi la bicicleta (ja siguin professionals o aficionats), fomentar el respecte i convivència entre conductors i ciclistes, i fer que Andorra sigui un líder quant a la seguretat que els practicants del ciclisme tenen sobre l’asfalt.

A banda d’aquesta campanya en l’àmbit mediàtic, el ministre Torres també va anunciar que el Govern aprovarà properament una modificació del Codi de circulació per afavorir la seguretat dels ciclistes. Aquesta reforma s’ha fet de manera conjunta amb la Federació Andorrana de Ciclisme, i precisament el president d’aquest ens, Gerard Riart, va mostrar la seva satisfacció per aquesta reforma i va assegurar que “fa temps que hi estem treballant conjuntament i nosaltres el valorem molt positivament si al final es pot fer”, i és que el canvi de moment no ha estat aprovat pel Govern (tot i que es va anunciar que es faria en unes dues setmanes o un mes), i després s’haurà d’entrar a tràmit al Consell General, on no hi hauria d’haver cap problema perquè s’aprovés de manera definitiva i ja pogués entrar en vigor abans que s’acabi aquesta legislatura.

LES NOVES MESURES

Els canvis previstos en aquesta modificació del Codi de circulació són uns quants en diferents aspectes, però tots pensats per millorar la seguretat dels ciclistes. A partir d’ara, els ciclistes podran circular per les carreteres del Principat en paral·lel (dues persones), quan fins ara ni tan sols ho podien fer en fila, ja que havien de deixar un marge d’una vintena de metres. La nova normativa també regularà que els conductors hagin de deixar un metre i mig de distància quan vulguin avançar ciclistes, una distància que ja estava estipulada als països de l’entorn, però no així a Andorra. També pel que fa a la seguretat, el nou codi obligarà els practicants de ciclisme a portar casc sempre que realitzin trajectes interurbans.

Una altra de les novetats és la recomanació que els ciclistes disposin d’una assegurança personal d’accident i d’una llicència. Precisament sobre aquest aspecte, Purito Rodríguez va assegurar que “és importantíssim”. Una valoració similar a la del president de la FAC, Gerard Riart: “És molt important el tema de les assegurances perquè el país s’està promocionant perquè la gent vingui a fer cicloturisme a Andorra, i fins ara quan passava alguna cosa era complicat.” De fet, des de la federació fa uns mesos que es va crear una llicència no competitiva, però amb la mateixa assegurança que la competitiva. Pel president de l’ens, “és molt important conscienciar el ciclista que ha d’anar documentat. Passem molt la duana o fem ports per aquí i si mai caiem o estem inconscients, que tinguem una documentació amb foto, telèfon de contacte, la pòlissa que ens cobreix o qui som és positiu”.

L’acontentament amb el canvi al codi és quasi unànime entre els ciclistes. Emili Pérez va representar Andorra en els Jocs Olímpics de Seül 1988 i Barcelona 1992 i, per ell, “són uns canvis molt positius que s’havien de fer per adaptar-nos a la normativa de tot Europa quant a les bicicletes”. A més, va afegir que “des de Govern estan fomentant la pràctica de la bicicleta, però si no hi ha aquestes modificacions queda tot una mica escarit”. D’una altra generació però també dedicat a les dues rodes és Samu Ponce, corredor de l’MVK*25 ACA. Per ell, “tot el que sigui millorar la seguretat del ciclista és positiu perquè fins ara no teníem res, estàvem totalment desprotegits i teníem les de perdre”.

UNA DEMANDA QUE VE DE LLUNY

El Codi de circulació d’Andorra va aprovar-se el 1999 i l’última reforma va ser el 2014, i en tots aquests anys no s’ha fet cap avenç quant a la legislació referida a les bicicletes a la carretera. La Federació Andorrana de Ciclisme ja va demanar el 2013 reunir-se amb l’executiu per tal d’escometre la reforma del codi, tot i que han hagut de passar cinc anys perquè es fes el canvi.

Gerard Riart admet que “fa anys que hi treballem i collem per aquest canvi i l’estem esperant amb candeletes, ja que el codi actual està totalment obsolet”, i va afegir que “l’important era que el codi es regularitzés i ja que fan carrils bici que tinguem també la seguretat en la llei”. En aquest sentit, Emili Pérez va declarar que “el Codi de circulació d’ara és antic i obsolet i en aquest temps tot ha canviat molt, inclús Andorra i les carreteres”.

EL CICLISTES PROFESSIONALS

Actualment Andorra compta amb una trentena de llicències professionals de residents que s’han instal·lat a viure al país per entrenar i millorar el seu rendiment. A més de les possibilitats geogràfiques que dona el país, alguns admeten que la seguretat que troben al Principat també és un dels motius per viure aquí. En aquest sentit, el corredor mallorquí del Quick-Step Floors Enric Mas va declarar en una entrevista al Diari que “una de les coses que més m’agraden d’Andorra és que aquí els conductors respecten molt els ciclistes, i més comparat amb Mallorca, d’on soc, ja que a l’estiu hi ha molta gent i cotxes i és totalment impossible entrenar”.

Un dels companys de Mas al pilot internacional és David de la Cruz, ciclista del Team Sky, que també en una entrevista al Diari va manifestar que “Andorra és un lloc molt segur per anar amb bici, a més, veig que en els darrers anys a Govern s’ha treballat molt en el ciclisme i cicloturisme”.

ANDORRA, A DALT EN SEGURETAT

Tot i que la llei actual que regula la circulació de bicicletes al país tingui 20 anys, la majoria d’entrevistats per realitzar aquest reportatge coincideixen que Andorra és un país molt segur, especialment si es compara amb els de l’entorn. És habitual veure a França, i sobretot a Espanya, accidents mortals de ciclistes provocats per atropellaments de cotxes, un fet del qual no hi ha constància al Principat en els últims anys. Emili Pérez reconeix que “jo he anat en bici a tot arreu del món i aquí se’ns respecta moltíssim. Sempre hi ha algú que s’emprenya i toca la botzina, però no és gens habitual”, i l’exolímpic clou que “la xarxa viària ha canviat molt i la gent de mica en mica canvia la seva conducta i respecta molt la bicicleta”.

També va manifestar una opinió similar Samu Ponce: “A Andorra sí que sentim una mica més de protecció respecte als vehicles.” Des de la seva experiència, explica que “és creuar la frontera i no sé què passa que les matrícules espanyoles i franceses et fan tenir por quan t’avancen, mentre que quan entrenem al país estem relativament tranquils en aquest aspecte”.

ASPECTES A MILLORAR

A la vida no hi ha res, o quasi res, perfecte, i la modificació del Codi de circulació possiblement tampoc ho serà. Tot i que els habituals de la carretera celebren la seva futura aprovació, admeten que han faltat alguns aspectes a regular com, per exemple, el tema de les rotondes. A països com Espanya, per llei els ciclistes tenen preferència a les rotondes, mentre que a la futura modificació no estarà regulat i seguirà sent com passa actualment una mica campi qui pugui.

ELS CORREDORS FAN AUTOCRÍTICA

Tot i que els corredors mostren la seva satisfacció per l’avenç que suposarà la remodelació de la llei, no dubten també a mirar-se el melic i admetre que potser no han fet bé algunes coses. Per Gerard Riart, “hem de conscienciar el ciclista que també som un vehicle a la calçada i que també hem de respectar els senyals i els semàfors”, i agrega que “volem que ens tractin com un vehicle més i així ha de ser. No podem voler ser-ho i després saltar-nos semàfors o altres normes de circulació”. També es va mostrar en aquesta direcció Samu Ponce, tot assegurant que “ens hem de conscienciar conductors i ciclistes perquè hem de compartir tots una mateixa via pública i ens hem de portar de la millor manera possible”.

Més seguretat ciclista

Més seguretat ciclista

tracking