rEPORTATGE

Una marededeu de cine

Avui acaba el rodatge de ‘Tirites’, el curtmetratge amb què la rectoria de la parròquia de Sant Julià de Lòria vol celebrar els 800 anys de la trobada de la talla de la Verge de Canòlich.

Rodatge del curtmetratge, ahir a la fusteria la Borda.V. G.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La fusteria la Borda, situada a la vora de la desembocadura riu d’Aubinyà, a l’entrada al poble de Sant Julià de Lòria per la carretera general, va transformar-se ahir al matí en una localització de cinema. L’equip de Tirites –el curtmetratge produït per la rectoria laurediana per commemorar els 800 anys de la trobada de la talla de la Mare de Déu de Canòlich– va començar a donar forma a una història intimista que parla de la relació entre tres generacions: un avi, un pare i un fill. El rodatge va començar divendres i s’allargarà fins avui. La resta de localitzacions són la rectoria de la parròquia de Sant Julià de Lòria i el santuari de Canòlich.

La generació més gran l’encarna Lluís Marco. L’actor, amb una àmplia trajectòria en el món del cinema, el teatre i, sobretot, a la televisió –segurament el coneixeu per les seves aparicions al Cor de la ciutat i Ventdelpà–, representa a Tiretes el personatge del Pere, un padrí entranyable de Bixessarri que treballa en la restauració d’una imatge de la Mare de Déu de Canòlich.

La relació del Pere amb el seu fill, el Carles, no és gaire bona. Mai no han sabut escoltar-se, han deixat que passin els dies i, amb els anys, s’han distanciat cada vegada més. El net del Pere, el Nil, representat pel lauredià Max Rodríguez, un nen de 8 anys juganer, imaginatiu i una mica trapella, transformarà aquesta relació dolorosa i enquistada en el temps.

Com no podia ser d’una altra manera, la llegenda de la trobada de la talla de la Mare de Déu de Canòlich, que el Pere explica al Nil, és el motor d’aquesta transformació. Tirites és una història –no en volem desvelar més detalls– sobre la importància de la comunicació i el dolor innecessari que pot provocar el ressentiment acumulat, però també és una celebració del perdó i la reconciliació.

A part dels actors, cal destacar la feina en la direcció del sabadellenc Alberto S. Muñoz, que el 2021 va participar en el rodatge de la pel·lícula Lugares a los que nunca hemos ido, premiada amb una Biznaga de Plata al Festival de Màlaga. La resta de la fitxa tècnica la completen Joan Paüls com a ajudant de direcció, Jordi Casanova com a guionista, Irene Coes com a directora d’art i Pepe Chisvert, el rector de la parròquia de Sant Julià de Lòria, com a productor executiu. La música és de Jaime del Adarve.

L’edició i la postproducció del curtmetratge, que tindrà uns 20 minuts de durada, hauran d’estar enllestides el mes de maig vinent, ja que la presentació és programada per al dijous 1 de juny als cinemes Illa Carlemany. El curtmetratge és pensat per a tots els públics i la voluntat de la parròquia és que també pugui projectar-se en l’àmbit educatiu.

La llegenda de la trobada de la talla de la Mare de Déu de Canòlich ens parla d’un ocell de colors que va indicar a un pastor lauredià el lloc on volia que fos construïda l’ermita per venerar la imatge. La rectoria, que té el suport del comú lauredià en aquest projecte, vol que la història es transmeti a les noves generacions d’una manera atractiva i didàctica. Amb el curtmetratge també es volen assolir altres objectius, com ara fomentar la cura del patrimoni cultural, ajudar a mantenir la tradició popular i difondre la marca Andorra en l’àmbit internacional, ja que el projecte es presentarà en diferents festivals de cinema d’arreu del món.

Amb motiu de la commemoració dels 800 anys de la trobada de la talla, el comú i la rectoria han organitzat conjuntament una vintena d’actes i activitats religioses, culturals, educatives i socials, d’entre els quals destaca la missa del dissabte 27 de maig.

tracking