REPORTATGE

Unes cues inèdites (a l'estiu)

Els veïns de Canillo coincideixen que mai no s’havien vist unes retencions a la carretera com les d’aquests dies i lamenten els efectes negatius que tenen en la seva vida quotidiana.

Cues, ahir a Canillo.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Són les cinc de la tarda. Desenes de cotxes per minut travessen en un flux ininterromput el centre de Canillo per la CG-2, l’única carretera que connecta el poble amb els veïnats, el Pas de la Casa i França. L’Antoni Torres, veí de la parròquia, pren el sol, més amable que el del migdia, en un banc de pedra del carrer Major, a tocar del vial. “En els vuitanta anys que fa que visc a Canillo no havia vist mai tants cotxes i tantes cues a l’estiu. Els caps de setmana d’hivern, sobretot dissabte, sí, per la temporada d’esquí, però mai a l’estiu”, assegura.

L’arribada massiva de turistes aquest mes d’agost a la parròquia ha provocat retencions de trànsit diàries a la parròquia, sobretot en el tram de la CG-2 que va del Tarter a Canillo. Un dels dies en què les cues han assolit la màxima intensitat va ser justament dimecres des de mig matí fins a primera hora de la tarda, segons va informar Mobilitat. En els moments de més congestió la cua va arribar fins a la vall d’Incles. La majoria de veïns amb què el Diari va posar-se en contacte ahir van coincidir a assenyalar que cues d’aquesta magnitud són normals mentre les pistes són obertes, no pas durant els mesos de més calor.

Les retencions són un problema que fa la guitza als que viuen als veïnats, especialment als de Soldeu i el Tarter, quan han de baixar a Canillo o a les parròquies centrals per anar a treballar o fer qualsevol altra gestió quotidiana. La Tania Maria Marques, per exemple, va explicar que els dies de més retencions ha tardat fins a 40 minuts a fer el trajecte Soldeu-Canillo, una ruta que en condicions de circulació normals se sol fer en uns 10 minuts.

Les congestions, apunten els veïns, són més intenses en sentit sud, una informació que s’ajusta al diagnòstic de Mobilitat. Per solucionar els problemes de trànsit a la parròquia, els veïns proposen idees diverses. La Tania Maria, per exemple, es demana per què no s’habilita un doble carril en alguns punts de la carretera, tal com s’ha fet a Sant Julià. L’Antoni Torres, per la seva banda, assenyala que el comú podria construir passos subterranis al tram de la CG-2 que travessa Canillo “per evitar que els cotxes hagin d’aturar-se als passos de vianants i els vianants puguin anar a l’altra banda del poble”.

La majoria de visitants prefereixen prendre’s les cues amb filosofia. “Ja sabíem que ens trobaríem aquesta gentada. Som en temporada alta i ja hi comptàvem”, va afirmar el José Luis Cervera, que ha vingut a passar uns dies a Canillo amb la dona i uns amics.

REDUIR LLITS TURÍSTICS I ENCARIR SERVEIS PER EVITAR LA MASSIFICACIÓ

El cònsol major, Francesc Camp, proposa reduir el nombre de llits turístics i apujar el preu mitjà dels serveis per evitar la massificació al país. Camp assegura que “cal posar el focus en el creixement de la despesa dels turistes” i declara que caldria incrementar el preu dels serveis, “tal com estan fent Caldea i Grandvalira”, i cobrar serveis que abans eren gratuïts, com és el cas del mirador del Roc del Quer i de l’aparcament de Sorteny a l’estiu. Camp també aposta per reduir el nombre de llits turístics, una acció que descriu com “la més difícil pel fet de decidir quins allotjaments turístics haurien de tancar”.

tracking