Reportatge

Il·lusionistes oblidats

L’Era del Raser acull una mostra especial per recuperar i donar veu a una de les aficions més desconegudes de Xavier i Pau Xavier, dos dels membres de la poderosa saga Areny-Plandolit.

Retrats d'època dels dos protagonistes de l'exposició: Xavier i Pau Xavier d'Areny-Plandolit.M. Reynal

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Abracadabra és un mot cabalístic les lletres del qual, repetides i disposades en triangle i portades com a amulet, s’atribuïen a la virtut de guarir la febre i altres malalties. Ara, la Biblioteca Nacional i l’Àrea de Museus i Monuments del Ministeri de Cultura i Esports se l’han apropiat −amb bona voluntat− per donar nom a la darrera exposició que s’ha establert a l’Era del Raser d’Ordino. Una mostra sobre una de les aficions més desconegudes de dos membres de la poderosa casa Areny-Plandolit que van viure entre finals del segle XIX i principis del segle XX: Xavier i Pau Xavier d’Areny-Plandolit. “Van ser importants a Andorra, però sobretot a escala de l’Estat espanyol”, explicava Júlia Fernández, la comissària de l’exposició. “Pau Xavier va ser un dels creadors d’un dels primers manuals màgics que es va escriure en castellà a tot el món”, afegia mentre explicava que tots dos, que tenien la professió d’odontòleg i metge respectivament es dedicaven a la màgia com a afició. L’exposició, doncs, s’articula precisament al voltant d’aquest manual titulat Las maravillas de la magia moderna, que està dedicat a temes tan cabdals dins del món de la màgia com els jocs d’escamoteig i de cartes, la màgia de saló o les grans il·lusions per a teatres. “El prestigiador, com l’aficionat, ha de tenir present que el seu públic no deixarà d’observar el més insignificant dels seus moviments. Haurà de posseir una gran lleugeresa als dits i una extrema finor d’enginy”, es pot llegir en un dels fragments del manual. “...s’haurà de comportar amb elegància i fluïdesa, controlar completament els seus moviments i fixar-se bé en el tipus de públic que té al davant per tal de treure’n partit en alguns casos”, continuava el tractat.

Cordes, barrets, anelles xineses, gobelets o pagodes d’aparició i desaparició, llibrets editats per la Sociedad Española de Ilusionismo (SEI) −de la qual Xavier Areny-Plandolit va ser soci fundador−, o mostres de cartells i de la indumentària de l’època, doncs, són només alguns dels objectes que el visitant es pot trobar i pot observar de ben a prop en aquest recorregut temàtic que suposa un tastet de la gran col·lecció inventariada de Casa Rossell.

A tall d’exemple, al costat de les caixes de Magia Borrás, crida l’atenció un apartat de caràcter educatiu en què es va projectant de manera continuada un vídeo on apareix el mag català Toni Zamora perquè, aquell que vulgui, pugui aprendre −a través de la seva explicació− uns trucs bàsics de jocs de cartes. “Diga’m prou quan tu vulguis! Mira aquesta carta i no l’oblidis!”, comença a dir Zamora mentre, amb un moviment àgil, agafa una de les cartes. “Encara estàs per aquí? Vols saber com es fa, oi?”, continua Zamora, provocador, mentre sap que ja té l’espectador atrapat.

tracking