El comú ha retirat cent patinets del carrer des del gener per estar mal aparcats

Aquells que deixen el giny on no toca han de pagar noranta euros per recuperar el vehicle i seixanta més de sanció

Una noia circulant amb patinet elèctric per la vorera de l'avinguda Meritxell.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

La mobilitat urbana viu un procés de transformació en què els patinets elèctrics tenen un paper destacat. La pacificació progressiva de les ciutats i una major consciència social sobre el rol dels gasos d’efecte hivernacle en el canvi climàtic, així com motius més prosaics com ara la comoditat i els baixos costos, animen cada vegada més ciutadans a reemplaçar el cotxe i la moto per vehicles de mobilitat personal (VMP), com ara patinets elèctrics o segways.

Aquest canvi també s’ha fet notar a Andorra, sobretot a les parròquies centrals, on no és difícil de veure ciutadans de totes les edats fen ús d’aquesta mena de ginys per anar a treballar, fer compres o passejar.

La multiplicació d’aquests aparells a Andorra la Vella ha provocat canvis en la gestió del trànsit. Així, si fins fa pocs anys el servei de Circulació retirava de la via pública els turismes i motocicletes abandonats o mal estacionats, ara també porta al dipòsit comunal, situat a la zona de la rotonda de la Comella, els patinets elèctrics que els ciutadans deixen on no toca.

Punts autoritzats

El creixement de l’ús del patinet elèctric és tan pronunciat que, en menys d’un any –concretament, des de l’1 de gener del 2021 fins al setembre– el servei de Circulació del comú n’ha retirat prop d’un centenar perquè no estaven aparcats en un lloc aprovat per la corporació.

Segons expliquen fonts del comú, la majoria d’aquests ginys pertanyen a la plataforma digital que ofereix des de fa pocs mesos el servei de lloguer compartit de patinets elèctrics a la parròquia. Aquestes mateixes fonts asseguren que els aparells sovint s’acumulen en alguns punts de la via pública. A més, recorden que s’han d’aparcar als llocs que indica l’aplicació de la plataforma, que són els autoritzats per les ordinacions en vigor aprovades pel comú.

La corporació recorda que deixar el VMP en qualsevol punt de la via pública després d’haver-lo utilitzat no surt de franc. De fet, els usuaris de patinets elèctrics que vulguin recuperar el seu vehicle del dipòsit comunal han de pagar 90 euros pel servei de grua i 60 euros més en concepte de sanció de trànsit. La multa preveu un descompte del 50% de l’import si es fa el pagament immediatament.

El comú recomana a tots els ciutadans que facin ús de vehicles de mobilitat personal que s’informin bé de la normativa que afecta la circulació i l’estacionament d’aquesta mena de ginys en cada parròquia. Cal recordar que fins ara la regulació del trànsit de VMP depenia de les ordinacions aprovades per cada comú. El nou Codi de Circulació posa ordre a aquestes diferències amb normes d’aplicació a tot el país.

ELS APARCAMENTS PER A BICICLETES, PUNTS AUTORITZATS

Arran de l’increment de patinets mecànics i elèctrics a la parròquia i de l’estacionament d’aquests vehicles en zones de la via pública no habilitades per a aquesta finalitat, el comú va aprovar a l’agost una modificació de l’ordinació reguladora de la convivència ciutadana, medi ambient i higiene per permetre a tots els vehicles de mobilitat personal d’aparcar als estacionaments per a bicicletes. En l’edicte publicat al BOPA que recull el text de la modificació ja s’observa que el servei de Circulació del comú ha hagut de retirar aquest tipus de vehicles de la via pública per portar-los al dipòsit comunal.

tracking