Infraestructures viàries

Mortés remarca que el triple carril d'Anyós “no és la solució definitiva”

El cònsol d’Ordino insisteix en la necessitat d’avançar per fases el vial de la Massana

Mortés remarca que el triple carril d'Anyós “no és la solució definitiva”Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’inici dimarts passat de les obres d’eixamplament de la CG-3 entre la rotonda de la boca oest del túnel de les Dos Valires i la rotonda d’Anyós, que permetran disposar de tres carrils de circulació –un de pujada, un de reversible i un altre d’ascendent–, és una notícia que, estrictament per la seva utilitat, el cònsol major d’Ordino, Josep Àngel Mortés, ha rebut amb satisfacció. “Cada cosa que es faci per donar fluïdesa al trànsit serà benvinguda”, va afirmar. No obstant això, les declaracions del nou ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, en les quals feia referència que la construcció del vial de la Massana no entrava ara mateix dins dels plans de l’executiu pel seu elevat cost, no han convençut ni de bon tros el mandatari ordinenc, que segueix insistint en la conveniència de la infraestructura que porten anys reclamant des de la corporació.

“El carril reversible d’Anyós no és la solució definitiva ni molt menys. Puc entendre que en la situació actual de pandèmia s’hagi d’ajornar el vial de la Massana durant un temps per tema de pressupost, però entenc que és una inversió que tard o d’hora s’hauria de fer”, va manifestar Mortés, conscient que el pressupost per a aquest exercici del Ministeri d’Ordenament Territorial –el que fins fa poc encapçalava Jordi Torres– és dels que han patit una retallada més gran per part de Govern, amb una caiguda de la inversió pública de fins al 19% en comparació amb l’any anterior.

La problemàtica

La principal divergència que exposa Mortés respecte al titular de Territori i Habitatge és la recepta per trobar la solució. “La problemàtica no és a la cruïlla d’Anyós, sinó per creuar l’interior de la Massana. I entre la solució del carril reversible d’Anyós i el vial de la Massana hi ha anys llum de diferència”, va declarar. En aquest sentit, el cònsol ordinenc va manifestar que, arran de la densa circulació de vehicles, “el lloc més pol·luent de totes les valls d’Andorra és la Massana”, raó per la qual va defensar que la construcció d’aquesta infraestructura “no només interessa per als habitants d’Ordino, sinó també als d’Erts o Arinsal”. De fet, Mortés va incidir que aquesta problemàtica s’agreuja durant la temporada d’hivern, quan els esquiadors baixen d’Ordino-Arcalís i de Pal-Arinsal per retornar a les valls centrals. “Es formen unes cues impressionants i això és un problema de país. No estem facilitant la mobilitat”, va subratllar.

Precisament per aquest motiu, Mortés va advocar per la “voluntat política” per fer realitat el vial de la Massana. “És una inversió vital per a les dues parròquies. I com que sabem que és una inversió important que pot durar entre quatre o cinc anys, el que reclamem des d’un punt de vista de mobilitat és que marquem prioritats. El projecte es pot fer per fases perfectament”, va reivindicar el cònsol, al·ludint a les sortides que poden connectar la circumval·lació amb el nucli urbà. Si bé és cert, Mortés va apuntar que en l’ordre de prioritats primer s’hauria d’acabar apostant de manera ferma pel vial de Sant Julià. “Ja podem tenir l’eixamplament de la Massana a Ordino que si l’entrada al país no funciona els turistes seguiran venint descontents per les cues que es generen”, va expressar.

En aquest sentit, les obres a la rotonda d’Anyós, que aniran a càrrec de l’empresa Enginyeria Suport i la constructora TP Unitas, comptaran amb un pressupost d’uns 1,5 milions d’euros i tindran un termini d’execució d’un any. S’ha de recordar que els treballs es fan seguint la prova pilot que va realitzar el Departament de Mobilitat el gener del 2019 i que, en paraules de Filloy, “va donar molt bon resultat”. Per tot plegat, la circulació de vehicles en aquest tram podrà arribar a comptar amb tres carrils fixos, dels quals un serà reversible a partir del maig vinent, segons les estimacions del ministre de Territori i Habitatge.

tracking