MOBILITAT

Els treballs antiallau a la frontera francesa s'allargaran tres estius més

Finalitza la instal·lació de les barreres al corredor H4-l’Ospitalet, l’obra més important del projecte Sapyra

Els treballs antiallau a la frontera francesa s'allargaran tres estius mésSFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els treballs per assegurar la frontera francesa amb Andorra s’allargaran com a mínim tres estius més. Així ho van confirmar les autoritats presents a la presentació de les barreres antiallau del corredor H4-l’Ospitalet, que han de contribuir a reduir el risc de col·lapse de la carretera que connecta França i el Principat. L’obra suposa l’actuació més important del projecte Sapyra, creat per disminuir el risc d’esllavissades i minimitzar i millorar la mobilitat entre ambdós estats. A l’acte hi van participar tant el prefecte francès a la regió occitana, Étienne Guyot, com el ministre d’Ordenament Ter­ritorial, Jordi Torres, que va destacar la importància de les actuacions realitzades per igualar les relacions entre França i Andorra amb les que el Principat manté amb Espanya.

El corredor H4 és l’obra més important del projecte Sapyra, que des del 2017 ha realitzat diverses intervencions per millorar la seguretat a la zona. Es tracta d’una iniciativa cofinançada a parts iguals per França i Andorra, a més del Fons Europeu de Desenvolupament Regional, que aporta el 65% dels fons. En total, el projecte està dotat de 4,3 milions d’euros, 1,7 dels quals s’han invertit en l’H4.

“L’objectiu és reduir el màxim els dies de tancament de la carretera. Es tracta d’una obra de gran importància per a Andorra, ja que anualment, 1,5 milions de vehicles arriben al Principat a través de la frontera francesa i s’importen mercaderies per valor de 300 milions d’euros”, va assegurar Torres. A banda de la finalització de les tasques a l’H4, enguany les obres a la zona s’allargaran fins a final d’octubre als corredors H19-20-22, on s’han invertit sis-cents mil euros per millorar la instal·lació actual. A banda, l’estiu del 2020 començaran els treballs al corredor H2, un dels punts que registren més afectacions, i s’allargaran durant tres anys arran de la complexitat.

Una prioritat per a França

L’augment de les nevades de gran intensitat, a més d’altres esdeveniments meteorològics extrems arran del canvi climàtic, han convertit l’accés entre el Principat i França en un punt especialment vulnerable a les esllavissades. Davant d’aquesta situació, Guyot va ressaltar el compromís de França per tal de garantir l’accés fins a Andorra i limitar les afectacions per als habitants d’aquesta zona “identificant, prevenint i evitant les allaus”.

En aquest sentit, el prefecte de la regió occitana ha posat en relleu la voluntat de cooperació d’ambdues administracions, que ja s’ha fet patent en àmbits com la salut o el control fronterer o els intercanvis de productes del sector primari.

TORRES DESCARTA L'OBERTURA D'UN ACCÉS A LA SOLANA

Preguntat per la possibilitat d’obrir un nou punt d’accés entre el Principat i França, el ministre d’Ordenament Territorial va descartar la possibilitat de fer-ho a través de la Solana, tal com proposava el cònsol d’Encamp. Segons va explicar Torres, malgrat que el Govern s’ha interessat per rescatar el projecte, el seu elevat cost econòmic el fa inviable, ja que l’elevat nombre d’allaus que pateix aquesta zona implicaria la construcció de diversos viaductes i ponts. Amb tot, el ministre es va mostrar favorable a estudiar altres possibilitats, destacant l’allargament del ferrocarril des de Porta fins al Pas de la Casa com la més realitzable avui dia. Segons el cònsol d’Encamp, la creació de noves vies d’accés ajudaria a minvar la fragilitat de la zona.

tracking