Transport públic

Empreses de bus veuen temerària l'oferta que s'ha endut la línia 1

La proposta econòmica per a la L1 i el Bus Exprés és molt inferior a la de la resta de licitants i genera incerteses respecte a la seva viabilitat

Empreses de bus veuen temerària l'oferta que s'ha endut la línia 1Arxiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les empreses de transport de viatgers estan pendents de poder consultar tota la documentació sobre l’adjudicació de les línies interurbanes d’autobús que el Govern en funcions va decidir poc abans de deixar l’edifici administratiu. Informació que estudiaran detingudament i que les pot convèncer o bé tot el contrari, i que es plantegin els primers recursos. De moment, una de les concessions que ja han generat controvèrsia és la del lot que agrupava la línia 1 d’Escaldes a Sant Julià i el Bus Exprés. El fet que l’oferta guanyadora, la d’Autocars Nadal, fos d’un preu molt inferior al de la resta de licitadors ha provocat molts dubtes i que fins i tot s’estigui plantejant si no pot incórrer en temerària. Fins a 600.000 euros de diferència hi havia entre aquesta proposta i la d’altres licitadors.

El servei l’explota ara mateix la Cooperativa Interurbana, que ha mantingut els serveis de les línies de la vall del nord i vall d’orient però ha perdut aquest. El seu responsable, Gabriel Dalleres, es va mostrar prudent, si bé va asse­nyalar que “tothom ha vist les xifres” i que les de la proposta guanyadora estan per sota “dels costos reals d’explotació”. “Mirarem la documentació perquè trobem la diferència exagerada, per veure què la justifica”, va exposar.

També es va mostrar molt sorprès per la xifra Albert Vinseiro, d’Andbus. La companyia va presentar proposta a tots tres lots i ha quedat fora dels tres. També anuncia que està en espera de revisar la documentació. “Intentarem fiscalitzar-ho, fer-lo revisar per experts en concursos per veure si està ben adjudicat”, va explicar. No obstant això, ja va lamentar el resultat. “Estem sorpresos perquè pensàvem que l’objectiu era un transport del segle XXI i hem vist que s’ha optat per les ofertes més barates i punt”, es va queixar, tot recordant que al plec de bases pesaven molt més d’altres condicionants que no l’oferta econòmica. Vinseiro posa l’accent especialment en l’oferta guanyadora de la línia 1 i el Bus Exprés, sobtat perquè els adjudicataris hagin previst que l’explotació els donarà marge per aportar 200.000 euros al Govern quan la línia del Bus Exprés ha estat costant a l’executiu 800.000 euros anuals. “Són coses que no són clares”, va argumentar el responsable d’Andbus. No obstant això, va insistir que “quan vegem la documentació sabrem a què atenir-nos”. Vinseiro es va mostrar molt crític amb les formes de l’adjudicació: “Cinc minuts abans de marxar”, va lamentar referint-se que el Govern en funcions estava a un pas de plegar.

Qui va declinar fer valoracions va ser la Hispano Andorrana, l’altra companyia, amb la Cooperativa, que fa actualment servei inter­urbà i que ha quedat fora de la nova concessió.

Preparats

La reordenació del transport públic, amb les noves condicions, s’ha de posar en marxa l’1 de setembre. Dalleres no veu problemes al termini i a adaptar-se a les exigències inicials. Sobre què pot suposar la pèrdua de la línia 1 i el Bus Exprés en la plantilla, Dalleres no veu en l’horitzó una reducció “forçosa” i considera que amb la pròpia rotació habitual del personal “s’haurà d’anivellar” el nombre de treballadors a les necessitats. Sobre això, Dalleres va afirmar que la Cooperativa no es troba en igualtat de condicions i que és una qüestió que s’ha trobat a faltar al plec de bases. I és que va recordar que l’empresa que ha guanyat la concessió i que fitxa algú de la companyia que l’ha perdut no està obligat a mantenir les condicions salarials anteriors “i nosaltres sí”.

Respecte als recursos materials, “en sobraran alguns”, però va afegir que són elements que s’han de quantificar i que, eventualment, “si ens sentim perjudicats” s’impulsarien les reclamacions corresponents.

tracking