Les set claus

Turisme del futur

Calen mesures reals per fer front als efectes perversos del turisme

Creat:

Actualitzat:

Andorra ha tornat a acollir el Congrés de turisme de neu i muntanya, en una edició en què s’ha inclòs el concepte benestar, i amb un programa que ha tornat a contenir temàtiques recurrents com la sostenibilitat o la diversificació. En aquesta edició, s’ha destacat el treball del Govern en una llei del turisme que ha de permetre regular les activitats del sector i amb la voluntat d’incloure aspectes de sostenibilitat.

Tothom ho té clar. Ja és impensable parlar de turisme sense tenir en compte el desafiament que ens imposa el canvi climàtic, les limitacions dels recursos naturals i la necessitat de preservar el patrimoni natural, que és l’atractiu de qualsevol destí turístic de neu i muntanya.

Al mateix temps, tornem a estar amb unes xifres de turisme a Andorra excepcionals: més de nou milions de visitants, un augment de les pernoctacions dels turistes i un augment de la despesa mitjana. Es tracta, indiscutiblement, d’una bona notícia en la contribució del sector econòmic i del PIB del país. Però, un major nombre de turistes no contribueix a resoldre el risc de massificació, ni a cercar un model de sostenibilitat mediambiental.

És difícil parlar de turisme sostenible quan viatjar és una activitat per si sola insostenible, però, si més no, cal reduir al màxim el seu impacte. El gran repte del turisme del futur és trobar el difícil equilibri entre, d’una banda, promoure la diversificació i desestacionalització d’aquesta necessària activitat, cercar un turisme de qualitat enfront de les massificacions i, de l’altra, la necessitat de no oblidar el benestar dels ciutadans del territori, preservar-los dels perjudicis de la indústria turística i reduir les afectacions en el patrimoni natural i els recursos naturals. Serà molt interessant veure la llei de turisme, l’estudi de capacitat de càrrega turística i, sobretot, les mesures reals i valentes per fer front als efectes perversos del turisme.

tracking