Creat:

Actualitzat:

El turisme internacional s’ha recuperat, de forma espectacular, després de la pandèmia i l’OMT augura que el 2024 superarà els nivells anteriors a la covid-19. Malgrat que els experts aconsellaven evitar l’excessiva massificació, s’està fent tot el contrari i encara es viatja més. Aquest comportament posa de nou en relleu el debat sobre la sostenibilitat d’un sector que representa una part important del PIB mundial. Actualment, existeix consens generalitzat que l’afluència no pot ser l’única mesura d’èxit, un indicador que fa uns anys era el més important per valorar els bons resultats del sector turístic. Cal reconèixer que no és fàcil determinar la xifra exacta que actuï de topall, per sobre de la qual es pugui parlar d’excés de turistes. Els responsables de gestionar el sector turístic andorrà estimen que l’afluència s’hauria de moure entre els 9,1 i els 9,5 milions de visitants, per evitar la massificació, valors que encaixen amb els 9,3 milions rebuts durant l’any 2023.

Andorra, com a destí d’èxit, ha de valorar si necessita continuar creixent en nombre de visitants. S’ha de fer una anàlisi en profunditat de la capacitat de càrrega per garantir la sostenibilitat ambiental, econòmica i social, que respecti la qualitat de vida dels ciutadans. Els impactes del turisme no són innocus i s’han de mesurar per orientar l’oferta. Tant el sector turístic com l’administració busquen fórmules per gestionar l’activitat. Per reduir l’impacte negatiu, s’ha instaurat la taxa turística, impost finalista en vigor des del 2022, que pretén millorar els serveis turístics; també s’ha suspès, temporalment, la concessió de noves llicències per a apartaments turístics.

Els estudis de càrrega, tot i ser necessaris, no poden ser la vareta màgica ni eximir la ciutadania i la classe política d’afrontar un procés de reflexió sobre l’orientació del país. Alguns sectors proposen millorar la qualitat del turisme, però un model turístic de qualitat s’ha d’acompanyar de salaris dignes i respecte al medi ambient, per evitar el descontentament social. Cal valorar la possible percepció negativa entre la ciutadania i ser conscients que el turisme de qualitat no sempre és sinònim d’alt poder adquisitiu. Si creix el nombre de turistes, correm el risc de morir d’èxit.

tracking