Creat:

Actualitzat:

L’enquesta política que va elaborar l’àrea de sociologia d’Andorra Recerca i Innovació després de les eleccions generals del 2 d’abril va determinar que la majoria dels andorrans ja tenien el seu vot decidit abans de la campanya electoral. Concretament, el 62% dels enquestats ja ho havien decidit prèviament. En aquest inici de campanya per a les eleccions comunals, m’atreveixo a dir que la majoria dels andorrans també tenen clar el seu vot. Aquestes eleccions tenen un component menys ideològic que els comicis generals. Les qüestions tractades estan relacionades amb unes polítiques centrades al territori parroquial i en una gestió més propera que repercuteix en el benestar dels ciutadans. Els diferents programes identifiquen les problemàtiques de cada parròquia i presenten sovint moltes similituds a l’hora de fer propostes de millora. En tots ells apareixen tòpics com la millora de la qualitat de vida i el benestar dels ciutadans. I en aquest context, té molt sentit que la decisió de vot no es prengui de forma racional i conscient a partir dels programes, sinó fruit d’un procés més irracional que pot venir de molt abans de l’inici del procés electoral. La proximitat de les parròquies ens permet en molts casos conèixer de ben a prop els candidats. La decisió de vot pot venir determinada pel perfil dels candidats, per la confiança o no que ens ofereixen, la simpatia o antipatia que desprenen, o la representativitat que ens puguin oferir. I per als indecisos, els candidats tenen la possibilitat de decantar les decisions de vot durant aquests dies de campanya incidint en la combinació de les emocions i els aspectes racionals relatius als programes. Si Andorra Recerca i Innovació continua fent enquestes polítiques postelectorals, ben segur que s’aniran concretant els factors que influeixen en els comportaments de vot i els partits polítics obtindran informació interessant per a pròximes eleccions.

tracking