Creat:

Actualitzat:

El gran volum de desplaçaments en automòbil constitueix el factor que més directament col·labora en la percepció que tenim els ciutadans del grau de saturació de la xarxa viària andorrana. Els vehicles entrats al país, durant el 2022, van superar els quatre milions, als quals cal afegir els prop de 100.000 del parc automobilístic nacional. Als desplaçaments turístics cal sumar els que es fan amb motiu de la feina, evidentment excessius, a causa d’una planificació urbanística deficient, on els habitatges queden lluny del lloc treball, fet que condiciona l’ús intensiu del vehicle particular. Seria d’interès conèixer quant de temps inverteix la població nacional per arribar a la feina i quants són els afectats. Una mesura positiva ha estat la gratuïtat del transport públic, que ha fet augmentar el volum dels seus usuaris i disminuir parcialment l’ús dels vehicles particulars.

Conèixer la càrrega demogràfica real suportada per un territori és imprescindible per planificar les infraestructures, especialment en àrees turístiques. La població estacional d’aquestes zones, que inclou les entrades de no residents i descompta les sortides de residents, incrementa el consum de recursos i la necessitat de serveis. A Andorra, la població estacional va assolir, l’any 2022, els 15,3 milions de persones, amb un important creixement respecte a l’any anterior. Aquest volum de població va significar la presència de prop de 42.000 persones de mitjana diària, equivalent a la meitat de la població resident. A tall comparatiu, Barcelona va tenir una població estacional de 91.633 persones diàries, l’any 2019, i de 23.883 durant el 2021.

Segons dades de mobilitat, es registra la preocupant i exagerada xifra de 140.000 desplaçaments diaris per les carreteres d’Andorra, 65.000 dels quals es fan a les valls centrals. Es preveu que en deu anys el tram entre la rotonda del Km 0 i la de la Dama de Gel estigui permanentment saturat, sense obviar els embussos a la resta del país, cada dia més habituals. No canviem de model i no aprenen res del passat, ni tan sols del més immediat. Per evitar morir d’èxit, cal posar límits al creixement i preservar la qualitat de vida. Per a quan la ciutat dels 15 minuts? Per la nostra dimensió, no podem salvar el món, però hauríem d’intentar salvar el país.

tracking