Creat:

Actualitzat:

La situació actual de crisi sanitària s’ha convertit en un autèntic repte per als departaments encarregats de gestionar la tresoreria de les empreses. La tresoreria per a una empresa és el mateix que l’oxigen per a un submarinista.

Per poder superar aquesta crisi, les empreses han d’implementar una estratègia de gestió de tresoreria de forma ràpida i eficaç.

El primer és dur a terme un diagnòstic, actualitzant les previsions de tresoreria amb les noves dades de vendes previstes i redimensionar l’estructura de despeses i personal que necessitem durant aquest període de crisi.

Un cop fet això disposarem d’una foto inicial sobre la qual començar a prendre mesures per generar liquiditat de forma immediata, i que hauria de contemplar acollir-se a les mesures d’ajuda anunciades pel Govern en forma de préstecs tous i estalvis de costos com ERTO, ajornament del pagament d’impostos, i reducció de lloguers, llum i telèfon.

Amb aquestes variables disposarem d’una informació més acurada de la liquiditat de la qual disposa l’empresa en temps de Covid. Malgrat això, l’empresa segurament tindrà compromisos adquirits amb entitats de crèdit en forma de préstecs i crèdits.

Es pot veure afectada la nostra estratègia de finançament? En quina mesura seran sostenibles els actuals nivells d’endeutament? El negoci és capaç de generar prou caixa per atendre els pagaments per retornar el deute?

Si la resposta és negativa, s’han d’analitzar les alternatives per recalendaritzar l’amortització dels préstecs, negociar períodes de carència o refinançar el passiu bancari i la comunicació amb els bancs, sobretot si es preveuen incompliments de les obligacions financeres contretes.

Esperem que aquesta crisi no s’allargui en el temps, i en tot cas ens ajudi a reflexionar sobre una realitat. En temps de crisi, però també en temps de prosperitat, la gestió de tresoreria és fonamental per a la salut financera de l’empresa.

Vladimir Fernández Armengol, Soci Crowe

tracking