La tribuna

La transformació digital, clau per afrontar el futur de la banca

Les cinc entitats han invertit més de 120 milions d’euros en projectes digitals des del 2014

Creat:

Actualitzat:

En la nostra aposta en favor de la transparència, des d’Andorran Banking hem posat en marxa una nova plataforma, l’Andorran Banking Observatory, que té com a missió elaborar informes periòdics sobre temàtiques d’interès per donar a conèixer a la societat les activitats que duu a terme la banca andorrana i les tendències del sector bancari en general. El primer informe, que hem publicat fa pocs dies i que poden llegir a la nostra web, www.andorranbanking.ad, se centra en la transformació digital dels bancs, un procés clau per afrontar el futur del sector. L’informe posa de manifest els esforços que estan fent els cinc grups bancaris en aquest àmbit i que s’evidencien amb la important inversió que han destinat a projectes digitals en els últims cinc anys: un total de 121,3 milions d’euros dedicats a modificar l’arquitectura tecnològica de les empreses, a la digitalització dels canals de comunicació, a fer evolucionar la banca electrònica per oferir el màxim de serveis en línia i a millorar les fórmules d’identificació segura. Ja fa uns quants anys que hem vist la necessitat d’emprendre aquesta transformació i els motius que ens hi han conduït són diversos, d’entre els quals destaca el canvi d’hàbits dels consumidors. I és que des del 2014, els usuaris digitals dels bancs del país han augmentat un 45,7% i, d’aquests, els usuaris d’aplicacions mòbils han crescut un espectacular 356,8%. A més, les operacions bancàries en línia han pujat un 177,9%, i d’aquestes, les que més han crescut són l’enviament de diners i l’operativa de valors. Tot i aquestes xifres, la voluntat del sector és que els canals digitals complementin el presencial, i que aquest darrer pugui assolir una major especialització en banca domèstica, privada, corporativa i transaccional. La plaça andorrana, tenint en compte les necessitats d’un teixit empresarial molt centrat en el comerç i el turisme, i també a causa del perfil del client de banca privada, té clar que ha de mantenir l’atenció al client cara a cara, per centrar-se en l’assessorament i l’atenció personalitzada. A més, els entorns digitals ofereixen als bancs un gran potencial per transformar la seva proposta de valor d’acord amb les necessitats i exigències dels clients. Un altre dels factors que ens fa accelerar la transformació digital i tecnològica és la globalització del mercat i la consegüent aparició de nous competidors (les fintechs, els gegants tecnològics americans i asiàtics, els neobancs o els challenger banks). Així, aquest procés de digitalització permet a les entitats bancàries ser més eficients, flexibilitzar els nostres processos per adaptar-nos més ràpidament als canvis i especialitzar-nos en allò que cadascuna sap fer millor. D’aquesta manera podrem fer front a aquests nous actors que, amb una estructura molt més àgil, estan començant a oferir serveis que fins ara només oferien els bancs. La digitalització ofereix també oportunitats a un sector bancari com l’andorrà. L’operativa en línia fa igualar les forces entre bancs grans i petits per arribar al client. A més, ofereix oportunitats de competència col·laborativa on la banca andorrana ja té experiència: ho hem fet històricament amb la implementació dels datàfons i la distribució de correspondència bancària, i s’està repetint actualment amb la renovació de la xarxa de caixers automàtics, i no es descarten nous acords en un futur. En definitiva, la transformació digital és un dels puntals del procés que està duent a terme la banca andorrana per adaptar-se al nou escenari que es dibuixa en el sector. Un escenari que estem convençuts que podrem afrontar amb garanties, perquè som conscients del camí que hem de seguir: sabem que ens cal fer canvis, que ens hem d’especialitzar i que en alguns casos haurem de buscar aliances, ja que els bancs del futur no seran només empreses de serveis financers, sinó que també seran tecnològiques. Però, a més, si una cosa ens diferencia dels nous actors que estan sorgint és l’experiència que tenim en tots els àmbits del negoci bancari, la seguretat que garantim en tots els processos i l’ampli coneixement de què disposem dels nostres clients.

tracking