Creat:

Actualitzat:

Innocenti i l’Unicef han presentat el seu nou informe anual Un comienzo injusto. La desigualdad en la educación de los niños en los países ricos. En aquesta publicació s’analitza l’accés a l’educació des de maternal a secundària i la qualitat de la mateixa a 41 països de la Unió Europea i de l’OCDE. I ho relaciona amb altres factors com l’ocupació dels pares, el gènere, els resultats escolars, l’entorn o les característiques de les escoles.

Una de les principals conclusions és que viure en un país dels considerats rics no garanteix tenir un accés equitatiu a l’educació de qualitat, ja que sovint els infants de països menys rics obtenen millors resultats a l’escola malgrat els recursos limitats o la menor inversió pública en educació. Alguns exemples: Lituània, Islàndia i França tenen les taxes d’inscripció de maternal més altes i Turquia, els Estats Units i Romania les més baixes. Holanda, Letònia i Finlàndia obtenen millors resultats de lectura a primària i Malta, Israel i Nova Zelanda els pitjors. I a secundària, Letònia, Irlanda i Espanya estan a la zona alta i Malta, Bulgària i Israel a la zona baixa. A ressaltar que a les noies els va millor que als nois en els exàmens de lectura a tots els països però també hi ha diferències: a Irlanda als 15 anys només un 2% de les noies obtenen millors resultats, en canvi a Bulgària és un 11%.

L’estudi acaba amb algunes recomanacions. Entre elles, reduir les desigualtats socioeconòmiques i les de gènere, assegurar-se que tots els infants assoleixin un bon nivell mínim d’habilitats bàsiques, produir més proves comparables, comparatives i de qualitat i enfocar-se en la igualtat i no només en les mitjanes.

Per acabar, només comentar que Andorra no forma part d’aquest informe, però si a partir d’ara participa en l’estudi PISA, els seus resultats ens ajudaran a comparar-nos amb els d’aquest estudi i veure quines de les recomanacions ens hem d’aplicar.

tracking