Avui és el Dia Mundial del Medi Ambient, que aquest any se centra en la contaminació per plàstics. Les dades són sorprenents: anualment, i a esca-la mundial, es fan servir 500.000.000.000 de bosses de plàstic i uns 8 milions de tones de plàstic acaben als oceans. A més, el 50% del plàstic que fem servir és d’un sol ús malgrat que només constitueix el 10% dels residus que generem. Andorra ha fet un gran pas prohibint les bosses d’un sol ús. També s’han d’aplaudir altres iniciatives per reciclar o no generar residus com les botigues a granel, les d’articles de segona mà (si són solidàries com les dels Encants de l’Unicef o les de Carisma i Agentas, doblement benvingudes) o esdeveniments esportius que cuiden el medi com la Font Blanca, entre d’altres.
I aprofitant el dia d’avui, voldria recordar l’informe presentat per Unicef Danger in the air, que estima que 300 milions d’infants arreu del món (quasi un de cada set) viuen en zones on els nivells de toxicitat de l’aire exterior degut a la contaminació són sis vegades superiors als límits establerts per l’OMS. Segons aquest estudi, la contaminació de l’aire, com la nutrició deficient, l’estimulació incorrecta o l’exposició a la violència durant els primers 1.000 dies de vida, afecta el cervell en creixement dels nadons i pot repercutir en el seu desenvolupament.
Algunes recomanacions són invertir més en energies netes i renovables, facilitar l’accés al transport públic, incrementar espais verds en zones urbanes, millorar la gestió de la crema de residus o el seguiment de la contaminació de l’aire. Tot i que Andorra ja utilitzem energia hidràulica i vivim en una gran zona verda, podem millorar en l’accés assequible al transport públic o en les dades recollides, per exemple.
En un món globalitzat, encara que som un país petit, tots hi hem de posar el nostre granet de sorra si volem combatre el canvi climàtic, i avui és un bon moment per reflexionar com.
Zerowaste va dir..Us animo a entrar cada cop més dins el moviment de "zero waste", és a dir; comprar a granel amb els teus propis envasos de vidre, no comprar res envasat, anar a les carnisseries amb el vostre tupper, comprar un filtre a la vostra aixeta per no comprar aigua envasada, utilitzar panyals de tela... És l única manera d evitar la destrucció de la naturalessa. Hem de canviar i, en comptes de pensar de manera EGOista, canviem la manera de pensar a una més ECOlògica! Fot fàstic anar a la muntanya i, a cada 10 metros trobar una peça de plàstic. Feu la prova i veureu que no m equivoco!
RespondreSense anar més lluny podeu passejar pel coll de Jou a Engordany i veureu que ha esdevingut una mena d'abocador dels que fan botellon. A més de que s'han dedicat a pintar graffitis als rocs. És una pena la manca d'educació cívica i augura mal futur.