Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
La seca, la meca i...

Els talls

Actualitzada 06/11/2017 a les 20:49
Instal·lats en una còmoda indiferència, sovint disfressada d’equidistància o de mal dissimulada superioritat, molts andorrans miren cap a una altra banda a l’hora de considerar la crisi institucional espanyola, que s’ha traduït en una repressió ferotge i vergonyosa contra el sobiranisme català. L’argumentari és l’habitual. Que s’ho facin, que els bombin. No va amb nosaltres, ells s’ho han buscat per forçar els límits de la llei, no és el nostre problema. I no l’és directament, però també és il·lús pensar que l’Andorra d’avui és una illa i que, tancant els ulls molt fort, els problemes dels veïns desapareixeran com per art d’encanteri o bé no ens afectaran. I els problemes, tossuts, no desapareixen fins que es solucionen. Dit això. Dijous es va tallar l’N-145, un parell d’hores. Demà hi ha convocada una aturada de país, i suposo que tornaran a tancar el pas tot el dia, com va passar el 3 d’octubre. Sabem que els talls de carretera són fàcils de realitzar però que, a efectes pràctics, no serveixen de gran cosa. Ni la prima de risc s’enlaira, ni el ministre de l’Interior s’entendreix, ni el rei abdica, ni s’estova el cor dels Piolins, ni deixaran sortir els presoners polítics per haver aconseguit que el bus de l’aeroport arribi tard, o que la padrina hagi perdut l’hora del metge. La gent afectada s’enfada, i si el que es busca és trobar complicitats i aliances, malament rai. Però els talls de carretera són l’expressió de la profunda incomoditat d’una societat tensada fins al límit, a meitat de camí entre el conformisme, la impotència i la revolta, cap a la resolució o l’enquistament. I ignorar-ho o menystenir-ho no serveix de res.
  • #7 Joan Perez
    (08/11/17 06:46)

    Ens posem molt dignes pels talls de carreteres per motius polítics i ens empassem cada any -com ara mateix- talls continus per França, per motius econòmics. Sí, sí, econòmics, no pas meteorològics (segle XXI, recorden?).

    Respondre
  • #6 obssessió
    (07/11/17 22:30)

    Totalment d'acord amb els comentaris anteriors. Cadascú es lliure de pensar el que vulgui, però no pot voler impossar el seu pensament a la resta, i , desgraciadament, axó es al que estem assistin,amb un nivell d' obssessio que els fa perdre el sentit de la realitat alhora que es trapitxa la llibertat dels demés. Sup una mica mes de sentit comú i de la cnvivencia!

    Respondre
  • #5 Muy de acuerdo contigo Eduard
    (07/11/17 22:14)

  • #4 Una
    (07/11/17 15:38)

    Molt d'acord amb les dos comentaris anteriors!
    No és la indiferència, ni la equidistància que s'ens retreu. És el no donar suport a la causa de la independència. Si som realistes i mirem per l'interès econòmic d'Andorra, pq siguem realistes, al final tot es qüestió de diners, crec que ens interessa més una Catalunya com a regió d'Espanya que no una Catalunya independent fora de la UE, fora de la zona Euro..

    Respondre
  • #3 Joan Lluís Ayala
    (07/11/17 15:19)

    Hola Albert,
    Penso que això no va de que molts andorrans s'ho mirin amb “còmoda passivitat”, ni molt menys que se sentin superiors, si no que molts, o part, de manera totalment respectable, s' ho poden mirar solament en clau andorrana o simplement poden tenir d'altres opinions, però el que no es pot pretendre és que pel fet que hi hagi un sector de la població d'Andorra que simpatitzeu per les raons que siguin (família, origen, ideologia) amb un pensament o idea, la resta l'hagi d'assumir com a propi i d'aquesta manera relativitzar l'opinió dels que no pensen així, ja que això sí és sentir-se superior. La realitat de la sobirania andorrana a dia d'avui és que depèn (per sort o desgràcia) de la carretera N-145 i penso que des d'Andorra el que toca és defensar la sobirania, benestar i interès d'Andorra prioritàriament. Pel que fa als talls, només li atribueixo una paraula, inadmissible. No es justifica que perjudiquin tot un país on, a més a més, hi ha molts transfronterers que s'hi guanyen la vida. És una afer delicat, no és tan fàcil, i no podem prioritzar els sentiments. Nosaltres som un fràgil poble-Estat i, per tant, el Govern ha d'actuar segons els criteris que consideri els menys perjudicials per al país, amb el risc d'equivocar-se, però per això són escollits, per a prendre decisions.
    Salutacions.

    Respondre
  • #2 Eduard López Mirmi
    (07/11/17 09:39)

    Bon dia Albert, els talls de carretera no són un acte menor i ho saps. Quan parleu de llibertat i la reivindiqueu, esteu cooartant la dels altres. Sembla que denigres les posicions instal·lades en l'"equidistància" quan és una posició ben legítima en aquest afer. En tot cas és la meva. Els independentistes tenen (teniu) la mania, tic o sentència a vilipendiar els altres (ho estàs amb mi o estàs en contra meva!) i aixó no va així. Com a mínim per tolerància ja que convindràs amb mi que la societat catalana és polièdrica i que el sobiranisme català abriga el 50% aprox de la ciutadania. Hi els altres? Entenc que l'horitzó de la solució hauria de recercar la convivència, cosa que
    entre uns i altres, s'està destruint. Salutacions Albert!

    Respondre
  • #1 The Observer
    (07/11/17 07:11)

    Andorra es Andorra gràcies a la nostra neutralitat històrica. Una terra d'acollida per refugiats polítics i econòmics. Conec algú que s'ha refugiat a Andorra fugint d'un matrimoni però això son figues d'un altre paner.
    Tallar la carretera amb Andorra no es més que una mostra de l'odi/enveja que ens tenen a l'altra banda de la frontera, altrament no hi trobo cap més explicació perquè vostè em dirà en que afecta la economia espanyola el tancament de la carretera amb Andorra. Per fer un símil es com si et pica el cul i et rasques el cap.
    Potser i vist l'estima que ens tenen a La Seu, el nostre govern hauria de revisar el tema dels transfronterers i la policia espanyola començar a vigilar els vehicles amb matrícula d'Andorra que passen cada matí la frontera a primera hora. 
    Com deia el Capità Enciam  "Els petits gestos son poderosos"

    Respondre
7
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2016 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477