facturació de la parapública

L'augment de turistes permet ingressar 22 milions per 'roaming'

Andorra Telecom tanca l’any amb una facturació per itinerància de dades superior a la prevista gràcies a passar de 2,3 milions de roamers el 2021 a 3,6 milions el 2022

Diverses persones utilitzant el telèfon mòbil al centre d'Andorra la Vella.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Andorra Telecom va ingressar 21,9 milions d’euros l’any passat en concepte de roaming IN, segons dades facilitades per l’empresa de telecomunicacions. La xifra supera el que s’havia pressupostat (19,3 milions) gràcies a l’augment de turistes que van visitar el país. Per a enguany s’han pressupostat 18,8 milions. El nombre de roamers (turistes que fan servir el roaming) va créixer l’any passat el 55% i es va passar de tenir 2,3 milions de roamers diferents en tot l’any 2021 a 3,6 milions diferents durant l’any passat. Les dades consumides per aquests turistes van incrementar en la mateixa proporció, passant de 500.000 GB a 770.000 GB, en números arrodonits. Això significa que el consum mitjà dels roamers s’ha mantingut.

El portaveu de la companyia, Carles Casadevall, va detallar que l’arribada de turistes que usen operadors que no tenen acords tancats de roaming amb Andorra Telecom ha propiciat aquest increment. Pel que fa als operadors amb els quals es tenen acords, Casadevall va recordar que “són bastants” i engloben diversos països, entre els quals Espanya i França, però també Portugal, Regne Unit, Holanda i Alemanya, per exemple. En aquests casos, es garanteix un preu fix per una quantitat determinada de gigues i a partir d’aquesta quantitat el preu ja és variable.

Malgrat aquests acords, però, els preus segueixen sent molt elevats i poden arribar a ser, a tall d’exemple, d’uns 15 euros per dia. El fet que aquests preus encara no siguin del tot atractius per als turistes –tot i que siguin lluny de les factures estratosfèriques que es podrien arribar a pagar sense aquests pactes– ha propiciat un creixement important de les targetes de prepagament. Inicialment, la companyia les va treure al mercat pensant en el client nacional i funcionaven per ús. És a dir, es carregava la targeta amb una quantitat de diners concreta i a partir d’aquí s’anava descomptant segons l’ús que se’n feia. Des de fa un quant temps, però, Andorra Telecom va apostar per fer-ho com si fos un contracte, tal com es fa en altres països, i va crear una “nova tarifa que ha resultat molt atractiva per als turistes”. La xifra ha passat de les 19.000 targetes actives al desembre del 2021 a les 34.800 al desembre del 2022. En termes de facturació, l’increment s’ha traduït en 1,5 milions d’euros el 2022 respecte als 985.000 euros de l’any precedent, “en bona part gràcies al turisme”, segons indiquen des de la parapública.

En aquest sentit, Casadevall va reconèixer que els preus dels acords encara són elevats, per la qual cosa “si l’operador d’un client li fa una tarifa que no el convenç perquè, per exemple, ve tres o quatre dies al país i l’operador li cobra 15 euros per dia, el client prefereix agafar una targeta de prepagament que li costarà 19 euros”. “Si, en canvi, l’operador li fa un preu de 9 euros al dia, potser ja no li interessa”, va afegir el portaveu de la companyia.

Unió Europea

Casadevall va indicar que les negociacions amb Brussel·les segueixen el seu curs i “van bé”, malgrat precisar que els detalls els coneixen els integrants de l’equip negociador. En tot cas, va afirmar que “evidentment, els ingressos per roaming baixaran”, tot i no poder determinar encara quant ni quan, perquè això “dependrà de l’acord amb Europa”. A més, el portaveu de l’empresa va remarcar que “hi ha molta gent que quan puja a Andorra apaga directament el mòbil i costarà treure aquesta idea, perquè a l’inici sempre hi ha por i incertesa”, va explicar.

INGRESSOS

1 Més ingressos per ‘roaming’ pel turisme

El creixement del turisme el 2022 ha tingut un impacte directe en l’augment d’ingressos per roaming d’Andorra Telecom, que ascendeix a 21,9 milions.

2 Més ‘roamers’ amb el mateix consum

L’increment de roamers s’ha traslladat també en la mateixa proporció a les dades consumides, fet que significa que el consum mitjà s’ha mantingut.

3 Les targetes de prepagament triomfen

Les targetes de prepagament són una opció molt escollida pels turistes. Al desembre del 2021 n’hi havia 19.000 i el mateix mes del 2022, 34.800.

4 A l’espera de l’acord amb la unió europea

Andorra Telecom té clar que el roaming té els dies comptats, però desconeix com i quan s’aplicarà la nova normativa, a l’espera de l’acord amb Europa.

tracking