transport públic

Augmenta la insatisfacció dels usuaris de l'autobús gratuït

La nota dels usuaris al servei del transport públic és de 6,5, mentre que l’any passat va ser de 8,2

Un autobús circulant per la capital.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La gratuïtat del transport públic, operativa des del juliol del 2022, ha incrementat en un 60% els usuaris diaris, però tant l’empresa encarregada de gestionar el transport públic com els mateixos usuaris no veuen amb bons ulls aquest augment sense precedents. D’una banda, l’enquesta de satisfacció que es fa anualment mostra que la nota global que donen els usuaris al servei de Coopalsa, empresa responsable de la gestió de les línies L2, L4, L5, L6 i LC, ha baixat dos punts. L’any passat se situava en un 8,2 i enguany en un 6,5. D’altra banda, Gabriel Dallerès, gerent de Coopalsa, va assegurar ahir durant la presentació dels resultats de l’enquesta que el transport públic no estava preparat logísticament per a aquesta crescuda. “El creixement no ha anat acompa­nyat d’un augment dels vehicles i de les freqüències de pas”, va afirmar Dallerès.

Les principals queixes dels usuaris, extretes de l’enquesta de satisfacció, giren entorn a la puntualitat dels autobusos, la freqüència de pas i l’espai que tenen els viatgers. Dallerès va reconèixer que qui viatja en autobús actualment té una mica menys d’espai a causa de la crescuda d’usuaris del 60%. En aquest sentit, va exposar que més que substituir els autobusos per altres més grans, “si els usuaris volen més espai per viatjar el que s’ha de fer és augmentar freqüències”.

Respecte a la puntualitat, Dallerès va assegurar que “si el bus fa tard, normalment és pels inconvenients de la via pública”, referint-se a accidents de trànsit, desviacions per obres a la carretera, etc. Així, el gerent de Coopalsa va afegir que “l’optimització del servei és un treball d’equip”, i que “algunes casuístiques com el trànsit i el seu impacte en els horaris no són a les nostres mans”. “Les que sí que ho són continuarem treballant per millorar el servei”, va concloure.

El gerent de Coopalsa va explicar que afegir un carril per als autobusos, a banda del que hi ha entre Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella, és una competència que han proposat. Ara bé, com amb el tema del trànsit, va reivindicar que qui té les eines i capacitats de decidir sobre aquestes qüestions és el Govern, amb qui, un cop es conegui la persona responsable de la cartera de transports, esperen treballar per tal de tenir una relació fluida. Respecte a engegar un autobús que funcioni de nit, Dallerès es va mantenir fidel a la posició que havia mostrat fins ara. Va explicar que és una petició que es fa periòdicament i que haurien de quantificar quants usuaris són els que necessiten aquest servei i quin és el transport més adient per satisfer-los. Si són “un parell” els usuaris que requereixen un bus que circuli de nit, Dallerès creu que el transport ideal seria un taxi. En canvi, si són més es podria discutir implementar un nit bus, com es coneix popularment aquest servei. En tot cas, estan en espera d’un estudi de l’executiu per conèixer aquesta i altres casuístiques.

De l’enquesta de satisfacció, realitzada a un total de 378 entrevistats entre els mesos de gener i febrer del 2023 en diferents parades de les línies que gestiona Coopalsa, també se n’extreu que els punts forts del servei del transport públic són la comoditat de les parades, els conductors i l’aplicació Mou_T_B. En aquesta línia, els resultats mostren que les línies més utilitzades són la L4, L2 i L6, i que els usuaris que més les fan servir són aquells que tenen entre 39 i 51 anys. Pel que fa al perfil dels usuaris, s’indica que el 72% treballa en el sector serveis, hostaleria o comerç, el 56% utilitza el bus cada dia, el 45% el fa servir per anar a treballar i un 25%, per fer gestions.

DE TEMPORERS A CONDUCTORS FIXOS

Gabriel Dallerès, gerent de Coopalsa, va informar ahir que de la vintena de temporers que van venir a treballar com a conductors durant l’hivern s’està tramitant la documentació perquè es quedin com a conductors fixes i només dos marxen al seu país d’origen per motius personals. La plantilla de conductors de Coopalsa arribaria així als més de 90 conductors. Respecte als conductors peruans que es va contractar, Dallerès va confirmar que gairebé tots van ser acomiadats perquè no els consideraven aptes.

tracking