aeroport andorra-la seu d'urgell

La connexió amb Madrid registra una ocupació del 69%

Govern torna a adjudicar la ruta a Air Nostrum amb un increment de l’aportació màxima de l’executiu de fins a 830.000 euros

L'avió d'Air Nostrum a l'aeroport d'Andorra-la Seu.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El vol a Madrid ha registrat una ocupació mitjana del 69% des del llançament, el 12 de desembre passat. Es tracta d’una dada que ha superat les expectatives, segons el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que ahir va detallar que “el retorn de l’ocupació és superior al previst inicialment”. De fet, Gallardo va reiterar que es tracta del “llançament d’una ruta aèria de més èxit que mai ha tingut la companyia en la seva història”, i va afegir que una mostra d’aquesta “satisfacció” és el fet que Air Nostrum tornarà a operar el vol l’any que ve.

Ara bé, l’ocupació ha presentat “alts i baixos en funció del moment de l’any”. Així, durant la temporada d’esquí va fregar el 80%, mentre que a l’estiu, l’època més baixa, es va arribar gairebé al 50%. En aquest sentit, el ministre va celebrar ahir al matí que únicament hi havia hagut quatre vols desviats a Lleida –només un per causes meteorològiques–, amb un percentatge de puntualitat del 96%. Ara bé, a aquesta xifra cal sumar-hi un cinquè vol desviat a Lleida ahir a la tarda. Així mateix, Gallardo va destacar que en el primer any de vida no s’ha cancel·lat cap vol, fet que “posa en valor la maniobra d’aproximació GPS”.

Augment del cost

L’executiu va fer pública ahir l’adjudicació de la ruta entre Andorra i Madrid a Air Nostrum per segon any consecutiu. Tanmateix, el nou plec de bases presenta novetats. La principal és l’augment dels costos d’operació “degut a l’entorn econòmic actual” i a algunes despeses operatives que la companyia va assumir el primer any “com a gest comercial”. Per aquest motiu, Govern ha incrementat l’aportació màxima de 650.000 euros a 830.000. Ara bé, Gallardo va deixar clar que això no significa que l’executiu hagi d’abonar tota la quantitat. “Aquest any no arribarem als 650.000 euros gràcies a la bona acceptació de la ruta”, va esgrimir. De fet, va assenyalar que les previsions són que en el pitjor escenari Govern haurà d’aportar 560.000 euros, mentre que la situació òptima seria la d’una aportació de 429.000. En concret, el ministre va apuntar que des del juny “es descompten diners cada vegada que una persona puja a l’avió”. De la mateixa manera, va avançar que l’aportació de Govern per a l’any que ve “decreixerà a mesura que augmenti l’ocupació dels vols”.

Gallardo va aclarir que l’augment dels costos operatius no es repercutirà en el consumidor. En canvi, els preus dels bitllets es mantindrà en els 150 euros de mitjana per anar i tornar. Una altra novetat per a l’any que ve és que augmenta l’ocupació de les aeronaus, que passarà de 52 passatgers a 72. A més a més, Gallardo va recordar que una vegada hagin acabat les obres d’abalisament a l’aeroport –que haurien d’estar enllestides a principi de l’any que ve– es modificaran els horaris dels vols, adaptant-los a la demanda dels usuaris. Durant la temporada d’hivern els vols sortiran dues hores més tard, mentre que la resta de l’any la sortida es retarda una hora. Això permetrà ampliar les connexions amb 64 destins.

Tercer vol i altres destins

“Air Nostrum ha presentat una oferta per a la tercera freqüència i Govern està disposat a contribuir per fer-la sostenible”, va declarar Gallardo. Així, va indicar que el tercer vol, que podria ser dimarts o dimecres, dependrà de si el sector privat es compromet a fer una aportació de 200.000 euros –una tercera part del cost de la ruta– en forma de compra de bitllets. D’altra banda, el ministre va avançar que l’informe de la IATA, que avalua la viabilitat de noves connexions, ja està enllestit i inclou la possibilitat d’un vol a Niça.

NOVETATS DEL 2023

1 Aportació màxima de 830.000 euros

El plec preveu un increment del cost de l’operació degut a l’entorn econòmic actual. Per això, Govern augmenta l’aportació màxima a 830.000 euros.

2 Es modifiquen els horaris dels vols

Un cop acabades les obres a l’aeroport, s’adequaran els horaris a la demanda.

3 Proposta per operar un tercer vol

El plec inclou la proposta per operar una tercera freqüència entre setmana. Dependrà del compromís del sector privat, que hauria de comprar bitllets per valor de 200.000 euros.

tracking