concurs públic

Llum verd a l'heliport de Pal sense el complex hoteler

Les quatre taules de valoració consideren que es compleixen els requisits mínims fixats al plec de bases per construir l’equipament

Simulació del futur heliport nacional a la Caubella.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El procés per a l’adjudicació de l’heliport nacional als terrenys de la Caubella continua endavant després que s’hagi superat amb èxit la primera fase de valoració del projecte, que ara s’exposarà públicament al juliol i l’agost per a possibles al·legacions. Això sí, el complex hoteler que es volia incloure al projecte no es podrà portar a terme. “Els requisits mínims hi són”, va explicar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo. Així doncs, la infraestructura aeroportuària que proposa la unió temporal d’empreses (UTE) formada per Heliand-Helinord, l’única que s’ha presentat al concurs, ha superat favorablement la valoració feta per quatre taules al llarg dels darrers sis mesos d’aspectes com la construcció, la gestió de la infraestructura, l’operació d’helicòpters i la proposta mediambiental. Un canvi que s’ha introduït, segons va ressaltar Gallardo, ha estat l’allunyament de pista de la zona més pròxima a l’estació de Pal.

Pel que fa al complex hoteler i de restauració no es podrà portar a terme en no ser factible amb la legislació urbanística, si bé l’UTE podrà proposar altres tipus d’activitats complementàries que s’adeqüin a la normativa vigent. El ministre ha posat èmfasi en el fet que l’eliminació dels bungalous previstos inicialment no afecta la viabilitat financera del projecte, ja que la inversió que pretén fer l’empresa concessionària arriba als nou milions d’euros, tot i que només s’exigeix al plec de bases del concurs que sigui de prop de cinc milions d’euros.

La proposta de l’UTE compleix els requeriments mínims pel que fa a la pista principal, de 100 per 20 metres en una primera fase amb possibilitats d’ampliació fins a 130 per 25, i també pel que fa a la pista d’emergències mèdiques i rescat, posicions d’estacionament pavimentades per acollir aeronaus esperades en la primera fase i hangar d’estacionament de 800 metres quadrats compartimentat per a set aeronaus. La infraestructura projectada permetrà que hi pugui operar un gran ventall d’aeronaus, incloses les dels caps d’Estat dels estats veïns, i es pot adaptar a futurs mitjans de transport encara no certificats. La proposta inclou un edifici terminal i comercial de 900 metres quadrats distribuïts en dos nivells, així com els espais per als passatgers. També hi haurà oficines, magatzems i instal·lacions per a l’ús de l’operador, usuaris de l’heliport i serveis públics, espai de bar-cafeteria i zona d’activitats comercials que podran ser explotades per tercers, i un aparcament de 60 places. La documentació que s’exposarà a informació pública contindrà l’estudi de viabilitat del projecte, l’avantprojecte de la infraestructura i l’estudi d’impacte ambiental. Posteriorment, si s’escau, es modificarà el projecte i es valorarà de nou la proposta per adjudicar-la definitivament i abans de signatura del contracte de concessió es farà la declaració de projecte nacional d’interès (PIN).

PROCÉS

-Pas endavant

La primera fase de presentació d’ofertes i d’anàlisi –de fet, només una– es dona per finalitzada.

-Exposició pública

En una segona fase, que es preveu entre juliol i agost, es podran demanar aclariments i proposar millores.

-Nova valoració

Si es modifica el projecte en algun punt es valorarà novament i es procedirà a l’adjudicació definitiva.

-Contracte

Abans que se signi el contracte definitiu amb l’UTE cal la declaració de projecte nacional d’interès.

EL TERCER VOL A MADRID REQUERIRÀ LA IMPLICACIÓ PRIVADA

El Govern està en espera que el sector privat es pronunciï a favor de fer una aportació “amb la compra d’un determinat nombre de bitllets” per analitzar si finalment seria factible posar en marxa un viatge entre setmana en la ruta aèria entre Andorra i Madrid des de l’aeroport de la Seu d’Urgell. Així ho va manifestar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, quan se li va demanar per l’entrevista que havia mantingut aquesta setmana a València amb el director general d’Air Nostrum, Juan Corral, per fer balanç del primer semestre d’aquesta línia, que totes dues parts qualifiquen de molt positiu. Segons va apuntar ahir Gallardo, el Govern està en espera que es pugui concretar la implicació que tindria el sector empresarial –va citar en concret l’Empresa Familiar Andorrana (EFA)– perquè un tercer vol entre setmana es pugui posar en funcionament. De fet, segons va recordar el ministre, aquest tercer vol és precisament una demanda del sector privat, motiu pel qual considera que el cost que pugui comportar no l’ha d’assumir totalment l’executiu. Una possibilitat és que el nou vol es pogués engegar a la tardor, tot i que el més probable és que s’esperi per incloure’l a l’adjudicació de la línia per al 2023. Gallardo va recordar que hi ha diverses línies en estudi i que una de les que presenten “sinergies interessants” és la de Palma de Mallorca.

La zona on està prevista la construcció de l'heliport, a la Caubella, a la Massana.

tracking