mobilitat

El bus gratuït atrau els usuaris habituals

Ni conductors ni passatgers van detectar un increment d’usuaris durant el primer dia de transport públic de fran

Un grup d'usuaris del transport públic durant la jornada d'ahir.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La posada en marxa del transport públic gratuït no va generar un col·lapse del sistema, tot i els 6.400 abonaments que el Govern havia repartit des de l’anunci de la mesura. “Jo vinc des del Pas de la Casa i al bus han vingut els de sempre”, va assegurar un conductor ahir al matí. “He parlat amb els companys i la sensació que teníem era que no havíem notat un increment del nombre d’usuaris”, va remarcar el conductor de la línia 1. De fet, la sensació tant entre professionals com entre usuaris habituals del transport públic al Principat és que “els que estan acostumats a agafar el cotxe no estaran disposats a perdre vint o trenta minuts per agafar el bus”, va remarcar un altre conductor.

Tanmateix, les dades de l’executiu assenyalen que hi ha hagut un increment substancial de la mitjana de nombre d’abonaments que s’han repartit durant aquests dies respecte als darrers mesos. Així, segons les dades que va facilitar el Govern ahir en nota de premsa, els 6.400 abonaments gratuïts repartits suposen un increment del 68% respecte als abonaments entregats des de la rebaixa del preu a 30 euros. Abans de la gratuïtat, la mitjana d’abonaments era de 3.800 abonaments al mes. Una mitjana que ja era escandalosament més alta que respecte al juny del 2021, quan es van vendre 175 abonaments mensuals. “Jo abans pagava l’abonament perquè utilitzo l’autobús per anar a treballar i per moure’m per la capital, així que celebro que l’hagin posat gratis, però també penso que no hi haurà molta gent nova que el faci servir; el servei encara té moltes mancances”, va explicar una resident al Principat, usuària habitual del servei. “L’aplicació costa d’entendre i la puntualitat no és la millor i també és cert que el bus acaba massa aviat”, va remarcar. “Jo visc a Engolasters i allà no hi ha bus, així que per arribar a poder agafar el bus és difícil, però reconec que per moure’m a veure amics o per parròquies altes va bé”, va assegurar un jove també habitual als busos andorrans.

Entre els usuaris d’ahir també n’hi havia algun que s’estrenava com a nou passatger del servei de bus. “Ho estic provant perquè al final és gratis i només m’ha costat els tres euros de la targeta, veurem com funciona”, va afirmar el resident a Ordino, una mica escèptic amb la seva aposta per la sostenibilitat. “El que més em preocupa és poder arribar a la feina a l’hora”, va reconèixer, tot i que la seva valoració inicial era satisfactòria: “Aquest matí he arribat bé i ara vaig al gimnàs, així que ara per ara tot va bé.”

LA MESURA

1) Bus Gratuït per als residents al principat

Entre les mesures anunciades pel Govern per combatre la inflació hi havia la gratuïtat del transport públic per als residents d’entre tres i 64 anys.

2) Una targeta física o virtual per utilitzar-lo

Des del 23 de juny passat tots el que vulguin poden adquirir l’abonament de forma física, a l’Estació d’Autobusos, o virtual, amb l’aplicació MOU_T_B.

3) La mesura, activa fins al mes de desembre

El Govern assegura que aquesta mesura és una prova pilot que, ara per ara, estarà habilitada fins al mes de desembre.

4) El govern compensarà les concessionàries

Per cada abonament validat l’executiu compensarà amb 30 euros les empreses gestores del servei d’autobusos.

tracking