x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
combatre l'incivisme

Final de la treva amb els gossos

Alguns comuns avisen els propietaris que a final del juliol serà multat qui no hagi fet l’analítica de l’ADN a partir del cens del Govern
Uns gossos a les instal·lacions de Sant Julià.

Uns gossos a les instal·lacions de Sant Julià.

Uns gossos a les instal·lacions de Sant Julià.

Fernando Galindo
Actualitzada 30/06/2022 a les 12:11
El comú de Canillo ha pres la capdavantera i ja ha amenaçat per carta tots els propietaris de gossos de la parròquia que a partir del 31 de juliol procedirà a multar els amos de cans que no tinguin fet el genotipatge, és a dir, l’analítica de l’ADN que permet identificar a quin animal pertany la tifa que no ha estat recollida.

Encamp i Ordino faran el mateix. De moment el comú encampadà informa per SMS i es fan controls aleatoris. A final de juliol i agost s’enviarà una avís insistint a fer l’analítica i després s’aplicaran les sancions als amos. Eva Choy, cònsol menor d’Ordino, va comentar ahir que també a partir del juliol s’advertirà els propietaris i després es procedirà a sancionar-los pels gossos de la parròquia inscrits al Govern que no hagin seguit la recomanació. Choy va ressaltar que a Ordino s’ha aconseguit arribar al 70% de genotipatge.

Andorra la Vella, segons ha pogut saber el Diari, formarà un equip de dues persones que es dedicarà a recollir les tifes per identificar-les.
Tot i això, la iniciativa planteja molts dubtes. Associacions animalistes com l’ARPA van donar ahir per fet que no es podrà posar en marxa aquest sistema “coercitiu i intimidatori”. Fonts de l’associació van assegurar que Medi Ambient i Agricultura no estan disposats a facilitar dades als comuns sobre els propietaris de les mascotes per un tema de legalitat, ja que són considerades dades confidencials que l’executiu ha de protegir. “En realitat tots els comuns tenien al cap la idea però alguns, com la capital, han fet marxa enrera”, van afirmar.


A la carta de la corporació que presideix Francesc Camp s’informa que s’ha acabat el període de subvenció i que és obligatori tenir registrat el gos mitjançant l’ADN. “Donat que segons els nostres registres encara no heu fet les gestions escaients, si durant les properes setmanes no inicieu el procediment de registre mitjançant ADN se us imposarà una sanció de 150 euros. Aquesta multa serà d’aplicació a partir del 31 de juliol”, s’avisa a la carta.


Les entitats animalistes consideren que el comuns no poden accedir a les dades que estan en mans d’Agricultura. Fins i tot es qüestionen com reaccionaran les corporacions si algun propietari multat segueix sense fer la prova d’ADN. El cònsol de Sant Julià de Lòria, Josep Majoral, va reiterar ahir que els agents de circulació faran controls dels animals per verificar si tot és correcte i va descartar una multa col·lectiva.


Canillo també avisa aquells propietaris que no hagin donat de baixa algun animal de companyia –per exemple per defunció– que els arribarà la sanció si no fan la gestió abans del 31 de juliol. L’actuació d’aquests comuns ha generat sorpresa entre el col·lectiu dels veterinaris, que temien que, malgrat la recomanació d’Agricultura, s’intentés accedir a les dades per sancionar de manera col·lectiva sense necessitat de controls, sobretot després de la baixa xifra dels gossos registrats amb l’ADN.


DETALLS


1 De moment tan sols n’hi ha un 50% amb l’ADN

Només un 50% dels gossos inscrits al RAC (Registre d’animals de companyia) han estat genotipats pels propietaris. L’objectiu és tenir un 75% de mostres per assegurar un bon balanç de la mesura.

2 Control dels diners captats per la taxa
Les associacions de protecció dels animals asseguren que demanaran comptes cada any d’on s’han destinats els diners que es recapten de la taxa comunal de tinença d’animals, que també va generar molta polèmica.

3 Desperfectes al mobiliari urbà a les parròquies
Els comuns justifiquen la taxa i els controls per la despesa que causen els gossos en el mobiliari urbà. Amb tot, s’han compromès a invertir la recaptació en actuacions destinades a les mascotes.

4 La Seu ha variat la manera de funcionar
La Seu d’Urgell ha canviat la metodologia i ara només multa quan el propietari és caçat in fraganti per la policia municipal sense recollir la tifa.
 
LA XIFRA DE MOSTRES HA CRESCUT
Per assegurar l’èxit és necessari un mínim del 75% de la població de gossos censats. En les darreres setmanes hi ha hagut una major resposta i la mitjana se situa prop del 50%, també gràcies a la depuració del Registre d’animals de companyia.

Ho diu la mateixa empresa que ha d’identificar les tifes, ja que si no les probabilitats que siguin nul·les són molt elevades i el cost és el mateix. Canillo és precisament on la resposta ha estat més minsa, del 36,5%. Més que a Escaldes-Engordany, certament, però el comú escaldenc és l’únic que es va desvincular d’aquesta proposta i no subvencionava la prova. Els animalistes critiquen que en temps de crisi s’imposi una taxa comunal per tenir gossos i el genotipatge alhora.
Etiquetes
  • #13 Raquel
    (30/06/22 20:06)

    Doncs el cami ral desde Ordino a Llorts ,  es un cagadero municipal, I no de gossos precisament. Ahir baixant del Siscaro ,al mig del camí, una bona cagada , amb el seu corresponent paperet a sobre . Això , qui ho controlarà ? 

    Respondre
  • #12 No gossos turistics o taxa turística gossos
    (30/06/22 14:50)

    8 va dir..
    Molt fàcil,o no entren gossos foranis o dels cobra taxa turística que cobreixi despeses

    Respondre
  • #11 Zasca
    (30/06/22 14:12)

  • #10 No ho has entes
    (30/06/22 14:03)

    Corneli va dir..
    No no has entes. Es com els radars fixes. No cal enganxar "in fraganti", nomes enviar 1 tio una vegada per semana, recull mostres, laboratori (que pagarà el sancionat), i sanció. Per enganxar im fraganti hauries de contractar 3 o 4 persones per anar controlant.

    Respondre
  • #9 Jolin
    (30/06/22 13:41)

    Perquè amb els meus impostos pago carril bici si no tinc bicicleta?

    Respondre
  • #8 8
    (30/06/22 12:59)

    Qui pagarà els anàlisis de les tifes recollides de turistes , temporers, gossos no registrats, etc... ??

    Respondre
  • #7 Corneli
    (30/06/22 12:33)

    Quina tonteria. Tant fàcil que és multar al moment als amos dels animals quan evacuen les seves necessitats biològiques. Ganes de burocratitzar i molestar la nostra existència.

    Respondre
  • #6 Pau sense vot
    (30/06/22 12:26)

    Y si hay algún responsable de circulació del comú leyendo esto, avisen a los conductores del bus comunal, cuando entreguen el tiques que es de papel y lo han de cortar con la mano...que por favor no se mojen el dedo con saliva para coger el ticket!!! Nos entregan tiquet y covid por el mismo precio!!!

    Respondre
  • #5 Pau sense vot
    (30/06/22 12:24)

    En el aparcamiento Bonavista de A. Vella, que es lugar de paso a un merendero y parque, y tiene varios accesos, y suelo de grava (el único de la parroquia sin pavimentar..) meten a los perros a defecar entre los coches.
    Habrá alguien q solucione esto?

    Respondre
  • #4 ggg
    (30/06/22 12:02)

    menys excuses i mes recollir!

    Respondre
Veure’n més
13
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2023 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts