Mobilitat sostenible

Llum verd al servei de transport públic gratuït

Els abonaments de transport públic el 100% subvencionats es podran adquirir a partir de demà a través de l’app i a l’Estació Nacional d’Autobusos

Un autobús en direcció la Massana.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’abonament gratuït per als autobusos s’activarà a partir de l’1 de juliol. Tot i això, des de demà ja es podrà adquirir l’abonament tant a través de l’app MOU_T_B com físicament a l’Estació Nacional d’Autobusos. Un cop activat no caldrà renovar-lo, simplement s’activarà el primer cop que es validi al principi de cada mes. L’abonament mensual gratuït estarà dirigit a residents d’entre tres i 64 anys que no disposin ja d’un abonament subvencionat per Govern com pot ser Bus Jove o la targeta blava. Es descarta els jubilats d’aquesta mesura perquè amb la targeta magna ja gaudeixen de l’accés gratuït al transport públic.

Pel que fa al possible augment de la demanda, Èric Bartolomé, secretari d’Estat d’Economia i Empresa, va assegurar que esperen una resposta massiva i volen recollir informació durant aquests sis mesos per calibrar l’impacte. “Tot i això, hem de passar abans de tot el període de prova. Haurem de segmentar l’adaptació a la demanda per línies i franges horàries un cop ens trobem que han arribat al màxim de la seva capacitat”, va declarar. Pel que fa a la puntualitat dels autobusos, Bartolomé va apuntar que circulen per on circulen i estan sotmesos a les lleis de la circulació. La puntualitat va lligada a aquestes circumstàncies i per això va afirmar que “volem que l’aplicació pugui informar del temps real que trigarà a arribar l’autobús”. També va afegir que “entenem que el que fidelitza els usuaris més que la gratuïtat és la fiabilitat del servei”.

COMPENSACIONS

Pel que fa a les compensacions a les empreses concessionàries, Josep Pujol, director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport va informar que el primer dia de cada mes es farà un pagament estimat a les concessionàries i a final de mes es pagarà la diferència. És a dir, si es fa una previsió que es vendran 2.000 abonaments pagaran l’import d’aquests abonaments i si a final de mes hi ha hagut 2.100 validacions pagaran la diferència. Aquesta estimació s’aplicarà a partir d’un històric basat en la implementació de l’abonament de 30 euros. Per al mes de juliol aplicaran l’històric del setembre del 2021 i a partir de l’agost es farà l’estimació a partir de les validacions del mes anterior. El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallarès, va assegurar que “afortunadament hem trobat la manera de posar-nos d’acord en aquest sentit. La recaptació va quedar minvada amb l’abonament de 30 euros i hem trobat una solució adequada”.

Pel que fa a les compensacions per l’abonament de 30 euros, Dallerès va comentar que encara no s’han posat d’acord amb els variables de la compensació i encara és un tema tècnic. “Hem avançat en el sentit que és una negociació sistemàtica i hi ha discrepàncies en els coeficients i el preu base de la validació”, va remarcar el gerent de Coopalsa. Actualment, la problemàtica rau en el fet que Govern inclou els dos anys complets, comptant l’afectació per la covid. Les concessionàries volen que es comptin els primers sis mesos d’explotació de la concessió de setembre del 2019 a febrer del 2020 i entre març i setembre del 2021.

Una de les conseqüències directes que s’esperen d’aquesta aplicació de l’abonament gratuït a partir de juliol és que la demanda d’ús del transport públic creixi notablement. Davant d’aquesta situació, Josep Pujol va explicar que “entenem que si la recepció és bona i augmenten els passatgers a poc a poc anirem adaptant l’oferta a la demanda del servei”. Pel que fa a les empreses concessionàries, Gabriel Dallerès va comentar que l’ampliació de freqüències està prevista al contracte i “només serà qüestió de calibrar-ho quan sorgeixi la necessitat” i, per tant, no hi ha d’haver cap mena de problema quan arribi el moment.

A L'EXPECTATIVA EN L'ESTUDI SOBRE EL TREN

Èric Bartolomé, respecte al projecte de la Generalitat per estudiar la idoneïtat d’una possible via ferroviària entre Alp i la Seu que pugui arribar fins a Andorra, va assegurar que està alineat amb el que han manifestat de voler tenir una connexió, però entenen que encara està en una fase incipient. Quan Catalunya activi el projecte Andorra també ho farà. Pel que fa al projecte de l’heliport nacional, va dir que tenen els informes sobre la taula i s’ha de preparar l’exposició pública. Va comentar que en principi la decisió sobre el projecte s’ha de prendre aquest any.

tracking