x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
mobilitat

Més de 140.000 desplaçaments diaris per les carreteres andorranes

El cap de Govern assegura que el futur de la mobilitat passa per un major ús del transport públic i per fomentar anar més en bicicleta i caminant
Xavier Espot i Víctor Filloy durant la commemoració dels 25 anys de l'agència de Mobilitat.

Xavier Espot i Víctor Filloy durant la commemoració dels 25 anys de l'agència de Mobilitat.

Xavier Espot i Víctor Filloy durant la commemoració dels 25 anys de l'agència de Mobilitat.

SFG
Actualitzada 17/06/2022 a les 11:41
Cada dia es registren més de 140.000 desplaçaments per les carreteres d’Andorra. Entre tots aquest moviments 65.000 es porten a terme a les valls centrals. Amb aquestes dades s’ha volgut remarcar la importància de la xarxa de control de trànsit de l’agència de Mobilitat. Víctor Filloy, ministre de Territori i Habitatge, va assegurar en la commemoració dels 25 anys de la fundació de l’agència que “tenim una xarxa que demana una organització molt precisa perquè qualsevol alteració pot provocar retencions”. La celebració de la fundació de l’agència de Mobilitat es va fer davant l’Espai Columba, a Santa Coloma, ja que al davant a la dècada dels setanta s’hi va col·locar el primer semàfor de la història del país.

Sobre l’ús general del vehicle privat, Filloy va comentar que Andorra és l’estat amb més vehicles per habitant del seu entorn i va afegir que cada any entren al Principat quatre milions i mig de vehicles visitants. Aquestes dues situacions són les que provoquen que hi hagi un volum tan gran de trànsit diari. Respecte a aquesta qüestió, el ministre de Territori va apuntar que “aquesta situació obliga a tenir una xarxa de control del trànsit molt precisa i sobre la qual s’actuï amb molt de rigor. Això obliga que l’actuació del Govern, comuns i serveis de circulació sigui molt uniforme”.

CANVI DE MODEL
Una de les prioritats del Govern en matèria de transport és incentivar l’ús del transport públic i fomentar els desplaçaments a peu. Xavier Espot, cap de Govern, va apuntar que gran part del creixement econòmic i demogràfic es deu en part a la millora de la xarxa viària del país, connectant-lo millor amb el món. Tot i això, va assegurar en el discurs durant la celebració dels 25 anys de l’agència de Mobilitat que “el canvi és llei de vida i hem d’afavorir un canvi en la mobilitat que promocioni el transport a peu i en bicicleta, més enllà del transport públic, per reduir el volum de trànsit de vehicles privats al país”. La idea de canviar el model de mobilitat és una posició que Govern defensa fonamentant-se en la implementació de l’abonament gratuït al transport públic a partir de l’1 de juliol.


Més enllà de la promoció d’un model de mobilitat ambientalment més sostenible, el líder de l’executiu va apuntar que també és una eina per “ajudar aquelles famílies amb menys recursos perquè hi puguin accedir”. Vinculat a la promoció de l’abonament gratuït, el ministre Víctor Filloy va comentar que una idea que es podria plantejar és fer com en alguns països europeus i per assegurar-se que els turistes també utilitzen el transport públic es podria estudiar l’opció que els hotels poguessin oferir aquests abonaments als seus clients i incloure’ls a la tarifa de l’hotel. Tot i això, el titular de Territori i Habitatge va assegurar que només és una idea sobre la qual encara no s’ha treballat ni discutit de manera seriosa.


Aquestes mesures es volen aglutinar en el pla de mobilitat 2030 que Govern té la intenció de presentar aviat. Segons va explicar Filloy, “aquest pla ens aporta conclusions sobre el volum de trànsit que hem de moure del vehicle privat al transport públic”. Segons el ministre liberal, l’estratègia principal és que hi hagi un canvi en els hàbits dels ciutadans en matèria de transport. “Estem treballant en diverses estratègies de gestió del trànsit i urbanisme per millorar aquesta situació. Sabem que la cultura andorrana és molt d’anar en cotxe de la porta de casa al destí, però a poc a poc això ha de canviar”, va concloure.


Espot i Filloy van coincidir en el fet que els dos grans reptes del servei de Mobilitat són el control del trànsit i la prevenció d’accidents. Pel que fa a aquesta segona qüestió, el cap de Govern van assegurar que es tirarà endavant el pla nacional de seguretat viària i el de seguretat viària escolar per assegurar-nos que millora encara més i que es redueixen al mínim els riscos a les carreteres. El ministre de Territori va lloar la tasca pedagògica de l’agència ha fet impartint xerrades a escoles i amb el pla nacional de seguretat viària, que han ajudat a reduir el nombre d’accidents.
Etiquetes
Veure’n més
36
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2022 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts