el sistema informàtic sap

El Govern té factures de proveïdors del desembre sense pagar

L’executiu ho atribueix a problemes que han sorgit des de la implantació d’un nou programa de comptabilitat

L'accés d'entrada a l'edifici del Govern.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Algunes empreses que tenen un volum de treball important contractat amb el Govern comencen a tenir problemes de tresoreria per poder complir els seus compromisos comptables. La causa és el retard que estan patint a l’hora de cobrar les factures de Govern, oficialment, segons fonts de l’executiu, a causa d’un canvi en el programa informàtic que està provocant més dificultats d’adaptació de les previstes, així com un problema sobtat de recursos humans.

Encara que ahir no va ser possible contactar amb el ministeri de Finances per disposar de més detalls d’aquest conflicte que ha deixat de ser puntual, algunes de les empreses consultades van expressar el seu ennuig per un retard en els pagaments.

Les mateixes fonts van explicar que a principi d’any es va implantar un nou programa informàtic i que aquesta és la causa dels retards, i en cap cas van admetre un problema de caixa. Aquest canvi de sistema fa que en comptes de fer el pagament en seixanta dies, com és habitual segons la Llei de finances públiques, hi ha societats que encara tenen pendents d’ingressar factures del mes de desembre, i per suposat les de la resta de mesos d’aquest any.

La implantació d’aquest nou software ha provocat fins i tot que s’hagin perdut algunes factures de proveïdors. Els responsable d’una empresa va explicar ahir que ha hagut de tornar a buscar les factures impagades i enviar-les a l’executiu perquè siguin abonades finalment. Les empreses més afectades són les de neteja, seguretat o manteniment. Els seus responsables es queixen perquè l’aportació de l’administració suposa una porció important dels ingressos i han de seguir pagant el personal, material i les despeses habituals, acostumats que el Govern sempre ha estat molt puntual en els seus pagaments.

Unes altres fonts del Govern van indicar ahir que s’ha volgut implantar aquest nou sistema amb poc temps, i s’ha fet en només un any. Per això sovint s’han de desplaçar tècnics des de Madrid per resoldre les dificultats que sorgeixen. Les mateixes fons creuen que hi ha hagut precipitació, no s’ha format el personal ni s’han tingut en compte les especificitats de cada ministeri. El programa de comptabilitat SAP, el nom complet del qual és Sistemes, aplicacions i productes en processament de dades, és un sistema financer, comptable i de registre que ajuda a portar un control de les transaccions i a reportar la informació operativa al final del trimestre o del mes, així com també ofereix diverses maneres d’analitzar la informació financera per donar suport a informes o la planificació de les operacions i projectes.

L’ús del software de comptabilitat SAP permet portar un registre o diari amb el detall més mínim sobre els comptes financers de dèbit i crèdit. Això inclou el registre i seguiment de béns, responsabilitats, accions, ingressos i despeses.

També és utilitzat per a l’elaboració i el càlcul del pagament d'impostos, a més de permetre utilitzar els recursos humans i tots els costos que hi estan relacionats.

LA PATRONAL DESCONEIX SI HI HA QUEIXES PER PART D'ALGUNS NEGOCIS

Tot i que les empreses afectades són diverses i de sectors diferents, des de la CEA es va assegurar que no es té constància d’aquests retards. Ho va assegurar el president de la patronal, Gerard Cadena, encara que va admetre que hi pot haver algun problema puntual amb alguna empresa: “Potser triguen, per exemple, quan una una constructora té una certificació que s’hagi de validar externament i fins que no té certificació aprovada no li comencen a comptar els 60 dies. Normalment en aquest aspecte dins l’administració no hi ha hagut grans queixes.” També va comentar que és possible que els primers mesos de l’any pot ser que hi hagi retards perquè el pressupost no estigui aprovat o no estiguin els mecanismes a punt, i va reiterar que “no hi ha una queixa determinada per aquest problema”. El Govern va aprovar el gener del 2011 mantenir en 60 dies el termini de pagament de les factures dels proveïdors d’empreses públiques, una mesura que en principi era provisional a causa de la complicada situació econòmica del moment, ja que el pagament trigava 90 dies.

tracking