accés a frança

L'adequació de l'RN20 estarà acabada el 2030

Espot assisteix a Tarascó per rubricar les obres de millora que permetran reduir en 20 minuts la distància entre Tolosa i Andorra d’aquí a vuit anys

El cap de Govern, Xavier Espot, es saluda amb el primer ministre francès, Jean Castex.SFGA/CEsteve

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El cap de Govern, Xavier Espot, va desplaçar-se ahir fins a Tarascó per assistir, en qualitat de convidat, a la signatura d’un protocol de finançament per al desenvolupament de millores a la carretera RN20, que inclou la construcció d’un túnel d’uns 1.400 metres al municipi occità i el condicionament de la xarxa viària. Aquestes obres, que no començaran fins d’aquí dos o tres anys, permetran escurçar en 20 minuts la distància entre Tolosa i Andorra, i l’objectiu és que puguin estar enllestides a partir del 2030. “Es diu ràpid, però un trajecte de dues hores i mitja que es redueixi en 20 minuts és un temps molt significatiu”, va remarcar Espot.

L’acte va estar presidit pel primer ministre francès, Jean Castex, i també va comptar amb la presència del prefecte de la regió d’Occitània, Étienne Guyot, així com l’alcalde de Tarascó, Alain Sutra, entre altres autoritats. Per part de la delegació andorrana també va ser present l’ambaixadora d’Andorra a França, Eva Descarrega, per reforçar les relacions de bon veïnatge entre tots dos països. “Allò que es va anunciar al 2017 a partir d’avui esdevé irremeiable. Vol dir que no hi ha pas enrere possible en aquesta gran infraestructura que es vol portar a terme i que millorarà el temps i les condicions de la carretera que porta fins a Andorra”, va insistir Espot.

Entre les principals actuacions, destaca la millora de les carreteres RN20, RN22 i RN320 i els accessos al Principat, amb intervencions com ara desdoblaments de trams de carretera, eixamplaments de vies i millores en els trams de revolts pronunciats. La inversió ascendirà pràcticament fins als 200 milions d’euros i anirà a càrrec íntegrament de França, distribuint-se de la manera següent: l’Estat francès sufragarà el 60%, el Departament de l’Arieja pagarà el 20% i la regió d’Occitània costejarà el 20% restant. “Tot i que no formem part d’aquest protocol de finançament, era de rebut ser-hi avui [ahir] per donar suport a aquesta decisió. Volem deixar clar que tot i que no hi participarem econòmicament tenim un interès molt gran”, va incidir el líder de l’executiu.

Paral·lelament, hi ha un altre projecte transfronterer en curs amb un horitzó temporal més curt, en el qual Andorra sí que prendrà part del finançament. Es tracta, com ja s’havia exposat en anteriors ocasions, de la galeria antiallaus de l’Hospitalet. Aquest projecte tindrà un cost d’uns 21 milions d’euros i del qual el Govern n’assumirà la meitat, és a dir, 10,5 milions. Tal com va ressenyar Espot a Tarascó, aquesta construcció, que ha de veure la llum al 2025, “permetrà evitar el tancament de la carretera durant els episodis de grans nevades a l’hivern”.

Tot i això, el cap de Govern va matisar que la xifra es pot veure lleugerament engreixada per “l’encariment substancial” dels materials de construcció, ja que el pressupost està fixat ara fa quatre anys. En aquest sentit, cal recordar que ja s’ha començat a treballar en algunes petites actuacions per establir àrees de cadenatge i proteccions pel futur corredor d’allaus H2.

D’altra banda, el cap de l’executiu es va congratular per la predisposició de l’Elisi d’iniciar converses per a la millora de l’RN116, que connecta amb Perpinyà. “És un pas endavant per veure la manera com podem col·laborar. Ha estat un dia significatiu perquè no només ho concretem, sinó que obrim la porta per primera vegada”, va concloure Espot.

tracking